ny mast til smakkejolle

Min bådmakker og jeg har været uheldig at knække masten på en smakkejolle.
Det viste sig i bruddet at den var svag, også fordi der var gennemboret 3 bolte til støttevirerne.
Jeg skal igang med en ny: 5,5 m. lang, og tykkelse på henholdsvis 95 og 60 mm.
Selve det håndværksmæssige skal jeg nok klare, men hvilken træsort skal jeg bruge, og hvordan skaffer jeg det? - skal det være lagret osv.?
Håber det kan klares med fyr eller gran, og jeg må så lade være at bore bolte igennem den

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg købte en ny ubehandlet mast til min jolle for kr.1600 ikke så galt. man borerelst ikke ulleri sin mast.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Altså du skal nok ikke bruge fyr (nogle gange kan en god sydtysk fyr bruger ellers ikke).
En god gran der er lageret ordentligt er okay
Duglas er Rigtig rigtig godt.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
"Gamle" brugsbåde havde i regelen massive master af gran, høvlede af egnede stammer fra langsomtvoksede stammer med så tætte årringe som muligt. Finere både kunne have master af sitka (spruce) eller Oregon pine.

Gran er stivest og stærkest i de yderste årringe - derfor "høvles gran svagt"; jo mere, du høvler af stammen, jo svagere bliver masten.
Find en ikke friskfældet stamme, der passer i dimensionen og fjern barken i spiralform, så får masten ikke så let tørresprækker og lad den gerne tørre i ophængt tilstand (lodret stilling).
En anden løsning kunne være at bygge den op af flere planker som limtræ. Kig evt på den svenske hjemmeside: www.träbåtsakuten.se, her er der en anvisning på opbygning af master.
Held og lykke, baadsen
Hej baadsen og alle andre...
Denne tråd er ikke helt ny længere, så jeg har fået lavet en ny mast.
Efter at have være rundt til ejere af granplantager, bådværfter mv., endte det med at jeg købte en brugt bundgarnspæl af en lokal fisker, som havde ca. 100 stk stående lodret i en stak. Jeg gav 200 kr. for den i taknemmelighed over at kunne løse mit problem - han ville ellers kun have 100 kr.
Jeg kunne selv rode i udvalget, og fandt en, hvor der ikke skulle høvles så meget. Den var tør, men ikke skør - og uden ret mange revner.
Jeg var super omhyggelig med at mærke op fra den gamle mast, og i stedet for at bore igennem, købte jeg 3 gyngebeslag i trælasten, til fastgørelse af de 3 virer.
Tak til alle for input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis