Cirkulationspumpe til varmt brugsvand.

Hejsa,
Vi har bygget huset om, så det er blevet næsten dobbelt så stort, og i den forbindelse har vi fået flere tappesteder.
Vi har fjernvarme som er placeret i kælderen i den ene ende af huset, og under ombygningen, har vi fået placeret et "teknikhjørne" inde midt i huset, hvor der er lavet fordeling af koldt/varmt vand, samt gulvvarme anlæg.
I samme forbindelse trak vi et extra pex rør fra hjørnet og tilbage til fjernvarme anlægget, som kunne bruges til at lave cirkulation på det varme vand.

Nu er tiden så kommet til om vi skal investere i den cirkulationspumpe, og få den monteret...? Fra anlægget i kælderen og op til vores "teknikhjørne" er der ca. 12m, og det tager ca 15 sek i køkkenet som er lige over kælderen for varmt vand, men helt ude i det fjerneste hjørne (garagen) tager det ca. 25-30 sek før det varme vand er der.

Vi har et IHC anlæg, så der vil være mulighed for at programmere så pumpen tænder på bestemte tidspunkter. Men har også kig på en pumpe med indbygget ur.

MEN, er det fuldstændig spild af penge og ren luksus, eller er mer-udgiften ikke så stor når vi nu har muligheden for at styre pumpen ?
Min VVS mand siger bare" Ja, det koster lidt penge, men er også dejligt med hurtigt varmt vand." Sagt på en anden måde: Har du penge nok, så smid den da på ! :-)

Er der nogen der sådan ca. ved hvad det koster i kr/øre at have cikulation på det varme vand ?
Regner med at pumpen skal køre mellem kl 06.00-07.30 og mellem kl 17-22
Vi har kig på denne en af disse wilo pumper:

Star-Z 15 TT ½"/G 1  PN 10 1~ 230 V 0,002 kW 
Star-Z 15   ½"/G 1  PN 10 1~ 230 V 0,002 kW 
Som det ses bruger de jo ikke meget strøm, men der er vel også en udgift til opvarmning af det vand som cirkulerer, og det er denne udgift jeg er lidt usikker på.
Kan nogen hjælpe med en ca. beregning her ?

Jesper


www.profillageret.dk

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder din varmtvandsbeholder i kælderen, altså 12 m. væk fra køkkenet? Er det omtalte PEX rør isoleret? Hvis svaret er ja i begge tilfælde kikker vi lige på eludgiften ved driften af pumpen. driftstid 5,5h * 0,002KW = 0,011 KWh/døgn svarende til 0,011KWh/døgn*365døgn = 4,015 KWh/år. Prisen på din el kender jeg ikke, så den regner du selv ud. Derudover skal du se på det vandspild, der er inden det varme vand begynder at komme ud af hanen og som er blevet varmet op en gang nemlig sidste gang, du tappede vand.

fase
Kan se jeg mangler lidt informationer.... Jeg har ingen varmtvandsbeholder, men en varmeveksler som sidder i kælderen.
Returrøret er skåret ned i flamingoen lige under betongulvet de ca.4m, resten af vejen er det isoleret med de der runde grå isoleringsskåle.

www.profillageret.dk

Jeg ville smide den på. Det varmespild du får går i fyringssæsonen ikke helt tabt, da det bliver i bygningen.
Som S. Fabrin skriver reducere du også forbruget af vand, hvis du lader vandet løbe indtil det er varmt.

Derudover er det komfort at vandet er varmt næsten med det samme og du har jo forberedt til det i din installation.

/Mulle

 

 

 

Mener du, at du har en gennemstrømningvandvarmer? Du tapper fomentlig brugsvand fra fjernvarmen? Forholder det sig sådan, er problemet et andet, idet du så ikke varmer vandet op andet end, når du tapper varmt vand. Såvidt jeg husker, bruges der ikke cirkulation på varmt vand, der varmes op ved hjælp af en gennemstrømningsvandvarmer.

Derudover er det komfort at vandet er varmt næsten med det samme og du har jo forberedt til det i din installation. 

Som Mulle03 skriver


fase
Jeg har sådan en stor firkantet klods siddende ved mit fjernvarmeanlæg, hvor varmen fra fjernvarmen går ind og ud af, og i den anden side løber vandet ind, og bliver varmet op derinde, inden det går ud igen til tappestederne...
Koster det så ikke et varmespild, når det er på denne måde ?

www.profillageret.dk

Annonce
Det du beskriver lyder som om du har en gennemstrømningsvandvarmer. Når du kan styre driften af cirkulationspumpens driftstid, kunne jeg godt fristes til gøre brug af komfortværdien af at have varmt vand med det samme, der bliver åbnet for hanen og du sparer så også på vandmængden, menlig den mængde, der går til spilde inden du har varmt vand i ud af hanen. Hvis der skal beregnes den nøjagtige økonomi i det, skal der beregnes hvormeget koldt vand, der ikke udnyttes sat op mod den forbrugte varmemængde o.s.v.

fase
I hele træskolængder kommer du til at tappe ca 1,4 liter vand inden det varme vand er fremme ved hanen. (12 mm lysning i røret).
Opvarmes vandet fra 10ºC til 55ºC koster det ca 0,07Kwh.

Min kollega, som også har IHC, har sat bevægelsessensore i badeværelserne og køkken. Er der aktivitet starter cirkulationspumpen. Så er der intet forbrug af hverken el eller varme, når der ikke er brug for det. Om det økonomisk kan svare sig ved jeg ikke, men han er IHC nørd og laver det også for sjov. Det var også før tiden med lavenergipumper osv. Ideen er hermed givet videre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

S.fabrin: Vil det sige at der ikke er ret meget varmetab ved en gennemstrømningsvandvarmer ?

www.profillageret.dk

Det vil sige at gennemstrømningsvandvarmeren kun varmer vand, når der er forbrug af varmt vand i modsætning til varmtvandsbeholderen, som holder vandet varmt hele tiden. Jeg er ikke istand til at svare på dir spørgsmål om hvorstort tabet er i forhold til varmtvandsbeholderen, men gennemstrømningsvandvarmeren fylder mindre og så fylder uniten mindre. Tabet frem til tapstedet er der jo i begge tilfælde. Som du kan se i CHR. indlæg er der tab (se indlægget om hvormeget). Så inden der nu går for meget ingeniør (læs teori) i det, så synes jeg du kunne vælge, om du vi have komforten i at have varmt vand, når du åbner hanen. Endelig har du den mulighed, at hvis du synes det bliver for dyrt i drift, kan du bare slukke for pumpen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis