Speciele stik/kontakter/dåser til vådrum?

Hej fora venner.

En ven har et badeværelse hvor han spørger hvilke stumper han skal indkøbe.

1. Shaverstik. Har søgt efter om der findes noget som er specielt egnet til vådrum samt hvor dette må placeres i badeværelset gerne inden for en meters penge af vasken som er i den modsatte ende af brusenichen.

2. Indbygnings dåser med mulighed for at tilslutte lys til spejllys osv. Sådan en rund ting med et hul i midten ?

3. Samme som ovenfor, men skal gerne være under vasken således der i fremtiden kan tilsluttes strøm til en evt. elektrisk vandhane.

4. Der sidder en fugt måler på væggen i badeværelset tilsluttet en ventilator via alm. tre leder hvid EL kabel hvor igennem der næsten må gå 230v vil jeg tro. Skal der bruges noget andet kabel når det går op over forsænket gipsloft plader og op i gennem selve loftet til "krybeloft" hvor udluftningen er gennemført til taget og ventilatoren sidder?
Der er en grå IP66 boks på krybeloftet hvor strømmen til ventilatoren er tilsluttet.

Ved godt at vi i Danmark ikke må lave den slags arbejde selv.

I am so full of it.....

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1 Shaverstik. Placeringen og materiellet afhænger af hvorlangt fra bruseren, det er placeret. det er normalt ikke nødvendigt med specielt materiel til shaver.

2 og 3. Her kan du bruge en grøn indmuringsdåse og et lampeudtag. Alt under hensyntagen til de respektafstande, der gælder med hensyn til bruser/badeområde.

4. Almindelig installationskabel.


 


fase
Skrevet af S. fabrin på 28 jul 2011 11:44

1 Shaverstik. Placeringen og materiellet afhænger af hvorlangt fra bruseren, det er placeret. det er normalt ikke nødvendigt med specielt materiel til shaver.

2 og 3. Her kan du bruge en grøn indmuringsdåse og et lampeudtag. Alt under hensyntagen til de respektafstande, der gælder med hensyn til bruser/badeområde.

4. Almindelig installationskabel.


 

Tak for svar

Er der regler for afstand til håndvasken, der er omkring 1,75 meter til brusekabinen som i øvrigt er skærmet bag skydelåger.
Vil mene at dåser/stik kommer til at være i zone 3 hvor håndvasken også står.

Nok det som er mest mystisk ved disse regler må vel være at man sagtens kan montere en håndvask med indbygget bruse håndtag i vandarmaturet og pjaske ligeså meget vand rundt i alle zoner.

Har kigget på reglerne, de ser ud til at være lavet mest for at skabe tekniske handelsforhindringer  end decideret sikkerhed.

Hvis dåserne monteres >60cm fra håndvasken er det vel rimeligt sikkert.

4 Zoners kort fra en kasse med LED lamper i, der mangler bare en mål ud mod håndvasken.


I am so full of it.....

Hvis du befinder dig i zone3 må du bruge indfældet materiel som overalt består af isolermateriale. Klasifikationen er IP20. så placer din shaver stikkontakt mellem spejl og vask. Hvis du har en bruser i din vask er det ikke mere en vandhane, men en bruser i elmæssig henseende.

SR er standard for hele EU, idet det er tyske, franske og engelske normer der er oversat til dansk.

 


fase

Nu er det nogle år siden jeg sidst har lavet strøm i et paracelhus...men shaverstik ser man da sjældent i nybyg..Jeg ville nok sætte en alm stikkontakt op...så kan den også bruges til føntørre og hvad pokker ved jeg :-) og som lampeudtag ( den dims med hullet i midten) der ville jeg bruge et 50x50 lampeudtag istedet for det runde og mht sprøgsmål nr 3, der ville jeg nok også bare sætte en alm. stikkontakt op....jeg går ud af den vil sidde i et skab under vasken...det er det nemmeste i min verden


 

men shaver stikket bruges også til føntøre.

shaverstikket er indbygget i "håndvaskelampe".
med mindre at den skal være sevlstændigt.!
Annonce
Shaverstik var tidligere almindeligt, det havde en transformer indbygget og kunne kun trække en shaver.
Tak for alle de rigtige gode svar, vi er godt hjulpet på vej der!

Lige et ekstra spørgsmål

På billedet her i tråden er der en Zone 3 oppe over bruseren, de LED lamper som var i kassen står der at de er godkendt til zone 3. Vil det sige at man må montere sådan en lampe lige over bruseren da der er over 225cm til loftet dermed sidder lamperne i Zone3, MEN håndbruser med slange og fast bruse hoved er mindre end 60cm fra lampen der er monteret i loftpladen ovenfor?

Håber I forstår.

Pft.
JanO

I am so full of it.....

Skrevet af akselj på 29 jul 2011 09:17
Shaverstik var tidligere almindeligt, det havde en transformer indbygget og kunne kun trække en shaver.

Anede det slet ikke, troede bare det var et hunstik beregnet til vådrum

Har fået svar på at alm. stikkontakt kan gøre det, så det bliver en god LK kontakt.

I am so full of it.....

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis