Faldstamme PVC

Hej,

Jeg ved godt dette er autoriseret arbejde, men jeg forsøger blot at forberede til senere brug.

Sagen er at der en gang i fremtiden skal etableres et lille toilet på 1. salen. Jeg er igang med at renovere stuen, og en faldstamme skal derfor gå her igennem, for at ramme kloakken i kælderen (Gulv skal brydes op). Jeg kunne godt tænke mig at forberede til dette ved at få sat røret til faldstammen i væggen, og trukket pex rør til vand.

Intet vil blive sat til, men kun forberedt. Men er det tilladt at benytte standard rød/orange 110mm pvc til faldstamme ?

MVH
Michael

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh, det skal være den grå til indvendigt brug, er jeg blevet instrueret i.
Den orange er ikke glad for lys og ødelægges angiveligt af lyspåvirkning.
Jeg er ligeledes blevet instrueret i, at faldstammer ikke må dækkes fuldstændigt, men skal være tilgængelige for inspektion og være forsynede med renselem.
Det giver nogle overvejelser mht placering, kan jeg så smerteligt huske.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har godt hørt det om den grå type før. Men den her skulle gerne dækkes inde med gips. Sådan pynter jo ikke ligefrem :-)

Der er rig mulighed for at lave rensestuds i kælderen, men det bliver først i forbindelse med tilslutningen...


 

Mener nu ikke at der er noget i vejen for at anvende de orange rør indvendigt. Men de bør afdækkes for sollys. Evt. ved overmaling.
Og det er nok rigtigt at der ikke bør være skjulte samlinger.
der skal bruges grå rør når det er indvendig afløb over gulv, de er brænd hæmende de er røde pvc rør ik. så få det nu lavet rigtigt fra starten af, det vil dit forsikringsselskab med sikkerhed sætte pris på.
skjulte samlinger er ikke noget problem, lav du blot dem der er brug for, det må man gerne, tænk lige på hvordan afløbs installlationen ville se ud til f.eks et badværelse på 1 sal hvis alle samlinger til bruser og wc samt vask skulle være synlige ned fra,
så vil det jo være umuligt at sætte loft op nedendunder

mvh steffens
Hov-hov.
Der er ingen krav mht. afløbsrør og brand sålænge afløbet udføres inden for samme brandcelle. Hvilket f.eks. gælder et enfamiliehus i max. 2 etager.
Dernæst er det korrekt at man gerne må have skjulte samlinger. Men videre smart er det ikke. De rørsystemer der bruges i DK er ikke tryksystemer. Dvs. at når der sker stop i rørene er der risiko for udsivning ved samlingerne. Det skal medgives at der relativt sjældent sker stop/opstuvning fordi vi bruger relativt store dimensioner.
Annonce
jeg har nu heller ikke skrevet nogen steder at man skal andvende grå Ht rør pga af brand krav, kun at de er brand hæmende.
men det ændre jo ikke på at det stadig væk er grå ht rør der skal andvendes og ikke røde pvc rør.
Det gør det da lige præcis.
Det er simpelt hen ikke noget krav at der skal bruges grå rør indvendigt.
Og det er ikke forbudt at anvende røde/orange indvendigt.

Men eftersom de orange rør kun fås i dimensioner fra 110 mm og opad er det jo sjældent at de i det hele taget kan bruges.
Er der så heller ikke længere krav om tilgængelig renselem på faldstammer?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo-jo. Der er altid krav om at afløbsrørene skal kunne renses.

Men med moderne spuleudstyr kan man jo nå langt. Men en renseadgang lige over gulvet på en faldstamme er nu nok stadig en god ting.
For at opsummere, ser det ikke ud til at det er noget problem med rød/orange pvc når det som her er inddækket.
Der vil komme enkelte skjulte bøjninger for at komme igennem etageadskillelse, men udført med lavt grad antal.

Adgang til rensning vil jeg lade være op til vvs'eren til den tid, men forestiller mig at et grenrør i kælderen med en prop over gulv må være løsningen.

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis