Undertag/vindspærre under DanFlock tagsten

Jeg har en garage med danflock tagsten (http://www.monier.dk/produkter/produktnavn-soeg/productcategory/b%2526c%2520danflock%25E2%25AE.html)

Jeg skal nu til at isolere og er lidt i tvivl om hvilken type "undertag" jeg skal anvende mellem isolering og tagsten.
Det skal sættes op indefra mellem spærrene.

I vores hus med samme tagsten har vi opsat asfaltimprægnerede vindplader (blød masonit) men i garagen lurer jeg på en billigere løsning.
Kan jeg sætte alm vindpap op fæstnet med lister i siderne?

Pft for hjælpen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan du godt.

Eller købe isolering med vindspærre på den ene side.

Jeg ville dog lægge et par strimler huntonit op i stedet for.
Hej

Jeg mener ikke man må anvende undertag under Danflock undtagen i specielle tilfælde som ved "kinesersvaj" o.l. men ring og spørg Lafarge i så tilfælde.

Men det er nok en vindafdækning du mener, og det er faktisk noget man ikke anbefaler at anvende i nutidens konstruktioner, på grund af risikoen for skimmelsvampeangreb her, så du undlader helt at spekulere på dette.
Hej Orla og René

Det jeg er på udkig efter kan helt sikkert kategoriseres som vindafdækning. Det føles forkert at lægge isolering direkte op ad stenene og noget vindpap, huntolit eller lignende må helt sikkert hindre noget af nedkølingen og hjælpe på isoleringsevnen. Som sagt har jeg asfaltplader i huset hvor der også er danflock. Den løsning bruger Trelleborg (og Skovbo) vist stadig så jeg håber at den er lovlig :-)

Mht Huntonit er der så forskellige typer eller er der noget jeg skal være opmærksom på?
Hvis du har forslag til hvor det billigst kan anskaffes er jeg også lydhør :-)

Tak for hjælpen til jer begge!
Hej

Som jeg husker det sidst jeg talte med Lafarge om dette, må der ikke generelt anvendes undertag under Danflock generelt, og der skal være ventilationsspalte mellem lægter og isolering (50 mm), da man ikke må regne utætheden mellem tagstenene med i ventilationen, da disse kan blive tætnet med snavs med tiden.
@Nautrup
Ved at det har været drøftet før.

Men undertag og vindafdækning er jo det samme. I hvertfald når der anvendes diffusionsåbne undertage direkte på isoleringen. Eller måske et par cm. over hvis det skal være luxus)

Altså. Hvis der udlægges diffusionsåbent undertag, eksempelvis Tyvek, så fungerer det jo som en effektiv vindspærre til samme pris.
Og det harmonerer jo ikke med at der ikke må udlægges vindafdækning i tagkonstruktionen.

(Derimod SKAL der jo altid vindafdækning i lette ventilerede ydervægskonstruktioner)

Det er selvfølgelig klart at jo flere membraner der udlægges i konstruktionen jo større er risikoen for skimmelsvampe.
(Og hvor skimmelsvampe på den udvendige side af dampspærren vel ikke er noget større problem!)

Hvad der kan begrunde at Lafarge afviser anvendelsen vindafdækning ved Danflock må vel være usikkerhed om hvad der sker.
Men så skulle Lafarge måske forske lidt i problemet. Hvis der osse skal være 50 mm afstand mellem underside lægter og isolering samt lægtedimensionen bliver det ialt tæt på 90 mm inden der kommer tagsten på.
og det stemmer slet ikke overens med at kravet til ventilation er1/500 af grundarealet. Og som oftest udfør max. 15 mm i udhænget og resten i kippen. På et standardhus jo.
(Der er jo snart mere ventilation UNDER tagstenene end OVENOVER. :o)
Annonce
Kender godt Lafarge advarsel mod at bruge vindspærre i forbindelse med deres danflock undertag, og det er endnu en grund til at jeg ikke benytter deres danflock til noget som helst, måske udover et brændeskur eller garage, det er efter min vurdering noget skrammel, som slet ikke er de penge værd, for samme pris kan jeg få den alm. beton tagsten, undertag og klemlister, også står jeg med en meget bedre og sikrer løsning end den danflock.
Undertag og vindafdækning er ikke det samme da den er placeret forskelligt og med forskellige krav.

Fordelen ved at anvende Danflock er, at man undgår de mange problemer som undertage har skabt, som f.eks. manglende ventilation i tagrum og skimmelsvampe.
Skrevet af Orla Nautrup på 31 jul 2011 09:19

Fordelen ved at anvende Danflock er, at man undgår de mange problemer som undertage har skabt, som f.eks. manglende ventilation i tagrum og skimmelsvampe.

Ja, men det er jo ikke et problem med de rette produkter, og ikke mindst hvis det er udført korrekt, det er vi vel enige om ?

Mange af de problemer du snakker om, er jo hovedsageligt problemer i forbindelse med at man begyndte at benytte undertag, og de fleste ikke vidst hvordan det skulle laves.

I dag mener jeg da ikke der generelt er problemer i forbindelse med undertage, som vi så det tidligere.

Jeg kan kun kaluda ret det danflock er det største lort det findes. Vi har haft det på siden 2006 og vi har ikke haft andet end bøvl med det. Slagregn kommer ind, og jeg har lige været op og fjern 5 spande med fygsne. Jeg ved så ikke om det bliver bedre hvis vi skal i gang med isolering og alt det der.
Men som man siger det kan kun bliv bedre.

 frank

Det er jo ikke sikkert at hverken slagregn eller især fygesne kommer ind igennem "danflocksamlingerne"!!!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis