Sokkelplade - Cementspånplade eller eternit?

Hejsa,

Jeg skal snart til at grave/smide sokkelplader på mit skur... og er kommet lidt i tvivl hvad jeg skal vælge...

Jeg havde egentlig besluttet mig for cementspånplader.. men er blevet i tvivl om det er det rigtige valg.

Er der nogle der kan tale for/imod helholdvis eternit plan og cementspånpladerne?

Eternitpladerne i 6mm koster ca. dobbelt så meget som én cementspånplade i 8mm.

Det der dog undrer mig er at hverken min lokale Bygma eller XL byg ved hvad Cementspånplader er... de har KUN eternit... mens lavpristræ kun fører cementspånpladerne...

Håber der er nogle der har erfaringer...
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender overhovedet ikke pladerne, men det fremgår at de anvendes som facadebeklædning.
Og så kan de vel osse du som sollelplade på et skur.

http://www.moland-danmark.dk/ContentId/53/Default.aspx
Okay Tænkte blot træ og jord måske ikke var bedste kombi... men omvendt - så vidt jeg har læst mig til skal cementspånplader kunne optage og afgive fugt i uendelig antal gange uden problemer....

Så er der selvfølgelig styrken der kunne være en forskel... men det er ikke en plade jeg ligefrem vil sparke til... Kunne dog godt tænke mig at høre om der slet ikke er nogle der har erfaring med pladerne?
fandt du d af noget? jeg er i samme situation....hvad skal jeg vælge...
Jeg endte med at købe cementspånplader fra lavpristræ... de har fungeret fint indtil nu... det er så heller ikke super længe. Men efter at have læst lidt, ser de ud til at kunne klare det krævede... optage og afgive fugt et uendelig antal gange.

Jeg savede pladerne i 2 dele - så jeg fik en 2600mmx600mm plader som jeg så har gravet ned... Pladerne delte jeg iøvrigt med en vinkelsliber... mens jeg savede de dele der (steder hvor pladen skulle være kortere den 2600mm) skulle være kortere med en fintakket håndsav... det fungerede aldeles glimrende
Jeg har lige bygget 49,5 m2 skur/carport og her brugte jeg eternitplader. Det er det eneste der holder.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ifølge producenten angribes pladerne ikke af svamp.

Amroc cementspånplader afgiver ikke formaldehyd eller andre giftige eller skadelige stoffer, og pladerne er modstandsdygtige overfor gnavende insekter og angribes ikke af råd og svamp.

Amroc cementspånplader er miljødeklarerede.

Er der erfaring for at det er sket - i DK?



Prøver lige igen.

Iflg. producenten og importøren angribes pladerne ikke af svamp.

(Hvorfor de ikke gør det fremgår ikke)


http://www.moland-danmark.d...uItemId=89


Pladerne er veldokumenterede i ovenstående link.

Er der erfaring for at der er sket svampeangreb - i DK???

En stump jeg havde stående ude, i kontakt med jorden, var angrebet af svamp.

Ligesom den er ved at gå i opløsning.

tveskæg

 

det er altså fedt med de her forum! sikke en masse viden og erfaringer! jeg har lige fundet lidt brugte eternitplader som fint rækker til min sokkel i havehuset... tak til alle bidragsydere
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis