Ny propel på Mariner 9,9 4-takt.

Nu er det endelig lykkes mig at sejle en dag uden regn og uden blæst.. Samtidig med der var "næsten ingen både i Sundet"

Så jeg kunne hænge ud over hækken og, med en laser omdr. tæller/måler, måle omdrejningerne på vores Mariner 4-takt 9,9 hk.

I følge hvad jeg kan læse mig til skal den snurre mellem 5.000 og 6.000 omdrejninger/min.

Men i vindstille og fladt vand kan jeg ikke klemme den op over 4.179 omd/min.

Motoren sidder på en Maxi 77 der jo er 7,7 meter lang og vejer ca. 2.000 kg.

For hver 150 - 200 omdrejninger man vil øge, skal man springe en tomme??

så tager vi et gennemsnit og siger (5.500 - 4.179) / 175 = 7,5

Så mange størrelser kan jeg slet ikke finde på nettet..

Hvor har jeg lige tabt tråden og misforstået noget..

Og hvor har man forskellige propeller. Ketner Outdoor som importerer motoren har dem ikke på sin hjemmeside.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden at vide en kæft om påhængsmotorer, så undrer det mig, hvis propellen skal snurre med 5-6000 omdrejninger.
Jeg har kigget på et par stykker, og her ser det ud til at motoren har et max omdrejningstal på 5-6000 rpm, og at gearingen er ca 2,1:1, altså at propellen kører med 2380 - 2860 rpm, hvilket lyder mere rimeligt i mine øre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis du kan komme til en tændingspistol eller lignende, der elektronisk kan måle omdrejningerne, så tror jeg du vil få et meget bedre måleresultat, end ved brug af laseren. Gearingen mellem motor og propel bør stå i manualen eller findes på nettet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu hænger påhængsmotoren bag på båden og jeg har målt omd/min på svinghjulet... jeg kan jo ikke måle på en propel der er i vandet.

Så motoren og ikke propelle snurrer med 4.179 omdrejninger i minuttet som maks.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det ville gi' lidt flere omdr. hvis det går at hæve motoren et par cm. det ville antageligt være nok, hvis du ikke hang ude agter. Det ville nok være for meget at tro, man kan få en propel, der passer til alt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Min mekanikker (K-Marine) her fortalt at jeg SKAL have en "mindre" propel fordi han kan se og forstå at min motor sejtrækker over halv gas.

Jeg har haft hævet motoren op til de plader der viser hvad der skal være under vandet... Kom den højre op så ville bladene gå gennem vandoverfladen.
Men den gav ca. samme omdrejninger længere nede i vandet..

Det er også normalt at man skifter til en mindre skrue når man har så tung en båd... Standartskruen er vel mest til joller og sådan.

Det der "driller" mig er at når man ringer til en forhandler, så lyder det som om de ikke rigtigt ved hvad de snakker om..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Velkommen til the real world.
Vi var engang i en forretnig med elektriske maskiner. Ved siden af os, var en sælger ved at sælge en vaskemaskine på 220 V med det argument at 220 v strøm var meget billigere end 380 v, som kunden ville ha'.
En anden gang ville vi gi' et ur i gave. Han viste os et, hvor der på bagsiden stod " stailess steel back " han mente, vi var i tvivl om hvad, det betød, og forklarede så " det er fordi uret i er halvstål, som er meget stærkt " .
I de firmaers ansættelsesstrategi tror jeg man kører med systemet billigst muligt, skide med om de ved noget om varerne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af grandoldman på 27 jul 2011 13:27
Nu hænger påhængsmotoren bag på båden og jeg har målt omd/min på svinghjulet... jeg kan jo ikke måle på en propel der er i vandet.

Så motoren og ikke propelle snurrer med 4.179 omdrejninger i minuttet som maks.
Jeg kunne (sgu) heller ikke lige gennemskue, hvordan du fik den til at måle på propellen, men du kunne måske noget jeg ikke ved, hvordan man gør!!! Men det var det jeg fik i tankerne, da jeg læste din trådstart.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Umiddelbart vil jeg mene, at du ikke skal have en mindre skrue, men en med mindre stigning. Jeg har siddet og kigget lidt på nettet, og det er godt nok ikke til at blive klog på, hvilken skrue man skal have til dit formål.
Hvis du finder et sted med noget brugbart, så må du meget gerne linke til det. Bare for min nysgerrighed.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu bliver det lidt ordkløveri.. Mindre skrue er vel en med mindre stigning. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 27 jul 2011 20:45
Nu bliver det lidt ordkløveri.. Mindre skrue er vel en med mindre stigning. ??
Sorry, jeg må overgive mig.
Nå jeg taler om en skrue/propeller er større eller mindre er det diameter og bladareal jeg taler om.
Lidt kiggen i BådNyt mm på nettet siger mig, at fritidssejlere taler om en mindre/større propeller er det stigning/pitch det tales om, mens diameteren er konstant.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis