Ny propel på Mariner 9,9 4-takt.

Nu er det endelig lykkes mig at sejle en dag uden regn og uden blæst.. Samtidig med der var "næsten ingen både i Sundet"

Så jeg kunne hænge ud over hækken og, med en laser omdr. tæller/måler, måle omdrejningerne på vores Mariner 4-takt 9,9 hk.

I følge hvad jeg kan læse mig til skal den snurre mellem 5.000 og 6.000 omdrejninger/min.

Men i vindstille og fladt vand kan jeg ikke klemme den op over 4.179 omd/min.

Motoren sidder på en Maxi 77 der jo er 7,7 meter lang og vejer ca. 2.000 kg.

For hver 150 - 200 omdrejninger man vil øge, skal man springe en tomme??

så tager vi et gennemsnit og siger (5.500 - 4.179) / 175 = 7,5

Så mange størrelser kan jeg slet ikke finde på nettet..

Hvor har jeg lige tabt tråden og misforstået noget..

Og hvor har man forskellige propeller. Ketner Outdoor som importerer motoren har dem ikke på sin hjemmeside.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er det endelig lykkes mig at sejle en dag uden... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå hvis der skal lidt seriøsitet i det, så oplys venligst propelstørrelse 9 X9 ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg kan ikke komme ud og se størrelsen, men har bedt en (der har en jolle) om at sejle om og se hvad der står på den.. Jeg skriver her med det samme jeg har målet...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det står på siden af skruen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja.. men jeg kan ikke se så langt.. det er for småt med briller og for sløret uden briller... ;(

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der findes specielle propeller til sejlbåde (større effektivitet ved bak)
Måske de skulle søge sådan en, hvis du mangler bedre bak egenskaber.

Diameteren på en skrue til en påhængsmotor, ligger normalt fast, og begrænses jo af kavationspladen. Så den skal du nok ikke ændre på. ofte er diameteren slet ikke stemplet ind, så kunne den hedde P 9 hvilket indikere en stigning på 9"

Skruens stigning skal også passe til den aktuelle fart båden skyder, såvidt jeg husker må der max være 15% slip på en allu skrue (i forhold til den teoretiske hastighed, stigning, o/m på skruen.

Ifølge en brochuere, jeg havde liggende på sådan en 9.9 firetakter
o/m 5-6000 gearing 2,08 : 1
Standard propel 9" X 9"

Har du prøvet at førhøre dig hos Rudes propel?
http://www.rudespropeller.dk/



 

mvh jens

 


 

 

Annonce
Ja jeg kender Rudes propeller, men han bøjer selv bladene på standartpropellen og det har jeg prøvet på en anden 5 hk'er og der var ikke noget der blev ændret til det bedre..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg forstår ikke problemet, du kan da få 9 X 9-8-7-6.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Jeg tænkte på Rude forhandler jo også nye propeller.

Nej det med at ændre stigningen på en propel, bliver nok aldrig helt ideelt, man kan jo kun ændre det yderste af bladene.

Du skal vel have fundet en propel, der passer til den fart, der passer til din båd, hvor motoren går med moderate o/m. Men samtidigt have mulighed, for at der er kraftoverskud at give af.

(som vel er 6-7 knob? og ca 3500-4000 o/m på motoren)

Umidelbart vil jeg mene en 5" stigning, vil give ca.6½ knob ved 3800 motor o/m

mvh jens


 


 



 


 

Jeg må se om jeg kan se størrelsen i dag...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så lykkedes det.. Men svært at se.. Jeg måtte tage et billede med telelinse.. Og kunne ikke komme til at se ind i den..

Det er ligesom det øverste af det sidste tal mangler.. Men jeg gætter på at der står F 8.5 måske F 8.3.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis