Ny propel på Mariner 9,9 4-takt.

Nu er det endelig lykkes mig at sejle en dag uden regn og uden blæst.. Samtidig med der var "næsten ingen både i Sundet"

Så jeg kunne hænge ud over hækken og, med en laser omdr. tæller/måler, måle omdrejningerne på vores Mariner 4-takt 9,9 hk.

I følge hvad jeg kan læse mig til skal den snurre mellem 5.000 og 6.000 omdrejninger/min.

Men i vindstille og fladt vand kan jeg ikke klemme den op over 4.179 omd/min.

Motoren sidder på en Maxi 77 der jo er 7,7 meter lang og vejer ca. 2.000 kg.

For hver 150 - 200 omdrejninger man vil øge, skal man springe en tomme??

så tager vi et gennemsnit og siger (5.500 - 4.179) / 175 = 7,5

Så mange størrelser kan jeg slet ikke finde på nettet..

Hvor har jeg lige tabt tråden og misforstået noget..

Og hvor har man forskellige propeller. Ketner Outdoor som importerer motoren har dem ikke på sin hjemmeside.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er det endelig lykkes mig at sejle en dag uden... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så er det jo bare at regne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er jo der kæden springer af... en tomme ændre maks. 200 omd.. så det er ca. 7 størrelser, men jeg kan ikke tro på at jeg skal have en propel med 1,5 tomme??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis propellen har alt for stor stigning, i forhold til båden, og farten, kan du ikke regne med de 200 o/m pr " i stigning. Der er jo et meget stort slip på propellen, og motoren sejslæber.

Med den stigning din propel har, ville båden sejle omkring 14 knob (uden slip), det gør du jo nok ikke.

Så et godt bud ville være en stigning på 6-7 ", ideelt ville jo nok være at ramme 5000 - 5500 o/m, som max o/m.

Det bedste ville jo være hvis du kunne låne, en propel med en mindre stigning.

mvh jens


 

hvilken fart inden sejtrækket sætter ind, prøver du at sejle fra hækbølgen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 02 aug 2011 09:04
hvilken fart inden sejtrækket sætter ind, prøver du at sejle fra hækbølgen.

Først så har jeg skrevet til ketner outdoor som jo er hovedforhandler af Mariner.

Vedr. fart så kan jeg måle over grunden, og uanset om jeg sejler med eller mod strømmen, så sejler jeg hurtigere end loggen "gennem vand" viser. Det lille møllehjul vil ikke snurre som det skal..

Så før motoren begynder at "pludre" vil jeg tro at jeg sejler med 1/3 gas eller en anelse over og sejler nok mellem 3 - 3,5 knob.. Og der sidder vi og nyder den rolige motorgang..

Men det må godt gå lidt hurtigere så typisk sejler jeg ca. 4,5 til 5 knob gennem vandet.

Ved fuld gas får jeg den sjælden op på 6 knob. Kommer den på 6 knob så tager det rimelig lang tid.

Håber at det er til at blive klog på.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
6 knob er vel ret beset nær skrogets topfart, så det kræver power at komme derover. Jeg tror heller ikke du lige kan bruge formlen, så det ville være godt , hvis du kunne låne en mindre, men jeg tror ikke du skal gå efter absolut max omdr. for ved ca. 6 knob, skal du kunne plane for at nå højere fart. Det er vel heller ikke ønskeligt at få ret mange omdr. ved hygefart. Lidt af et kompromis.
Jeg vil prøve om jeg kan finde en mindre, men det er langtfra sikkert.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
For sejl går den snilt 6,5 knob men skal det gå hurtigere så er det op og ride på bølger og medstrøm..

Hvis den går fuld gas kommer den på ca. 5,7 knob i løbet af nogle minutter..

Men det er ikke kun farten - mere det den sejtrækker og når den sejtrækker virker det ikke som om den bare holder mange år og så bruger den jo også en del mere benzin..

Jeg har nu kørt rundt til flere forskellige forhandlere - og nummeret de skal bruge står på enden af navet og kan ikke ses for møtrikken.. Så jeg må have fat på en gummibåd og så tage skruen af.. og kan så få lov at låne en mindre for at se hvordan det så går...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu her jeg endelig kommet længere - Der er kun det ene nummer jeg tog billede af... F8,5 gætter vi op..

Den "yngste" mekanikker hos K-Marine (Svendborg) ringede rundt og søgte i kataloger.. Og blev enig med sig selv om at jeg skal have en "Micky Mouse" propel.. Det er en 5 tommer med 4 blade (de ligner Micky Mouse øre).. Pris 1.606 kr.

De har lovet at jeg kan få den byttet hvis det er helt hen i vejret... Og jeg skal hente den i dag.
Nu ved jeg bare ikke hvornår jeg får båden i vandet.. Vinduerne er ude af båden og det er koldt og regner.. så de kommer ikke i lige med det samme - i weekenden er der fællesarbejde i havnen.. og det ser alligevel ikke ud til at det bliver bedre vejr.

Men jeg er rimeligt overbevist om at de fleste sejlbåde med påhængsmotor sejler med for stor propel.. alt under 25 hk leveres med standartpropel og den passer til en jolle..

Jeg vender tilbage til denne tråd når det hele er testet og jeg har målt omdrejningerne..

Tak til alle for gode indput.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har du fået testet, "Micky Mouse" propellen?
mvh jens
Både ja og nej..

Den er kommet på - og motoren tager omdrejninger som bare pokker.. Det virker ikke som om den kommer helt op hvor omdrejningsbegrænser slår fra (hvis der er sådan en i den)

Den larmer en hel del mere og så synger den lidt.. Som om tandhjul belastes på en anden må...

Den skubber næsten slet ikke i tomgang.. det er jeg van til at den gjorde før, når jeg sejlede i havnen.

Så det er en anden motor nu..

Jeg har prøvet at sejle i modstrøm og medstrøm og og haft skuden oppe på over 7 knob i medstrøm

Det har endnu ikke været godt vejr til at pille topdækslet af og måle omdrejningerne..

Og jeg har tænk på at sætte noget lydisolerende indvendigt i topskjoldet. For det er slet ikke den rolige motor mere.. men den lyder heller ikke så anstrengt mere.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis