Flamingo som indvendig isolering bag molersten vægge

Hej Lav-Det-Selv.dk folkens

I forbindelse med vores hus renovering har vi fået 2800 molersten som skal sættes som indvendig væg.

Huset er fra 1890, og ydervægge er lavet af to teglsten der sidder sammen og som ikke yder nogen form for isoleringsevne overhovedet.

Bag dette var det så planen at isolere med isover eller rockwool isolering - men nu er der så en der har sat i hovedet  af mig at det måske endda ville være nemmere og bedre at bruge flamingo i væggene, da disse ikke kan suge noget fugt.

1 er vores molersten
2 er isoleringen - om det skal være isover, rockwool eller flamingo - hvad mener i?
3 er den originale ydervæg.

En anden alternativ er at lave murbindere og indblæse hulmursisolering, hvad mener i om det?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mineraluld suger ikke fugt!
Men kan blive fugtigt.

Metoderne med mineraluldbatts eller indblæsning af isoleringsmaterialer er velafprøvet og sikker.
Det er det med at undgå at det kan blive fugtigt jeg måske gerne vil opnå.

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Hejsa igen, er der andre der har tanker om denne sag - altså ville i bruge Rockwool, i stedet for flamingo inde bag Molermuren?

Og et tillægsspørgsmål, hvis jeg vælger Rockwool - ville du så lægge et dampspær inde mellem 1 og 2 i ovenstående grafik - altså mellem molersten og rockwool bats?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Hvorfor egentlig bruge de molersten?
Du vil kunne få en tykkere isolering, hvis du laver en gips væg...

mvh jens
Skrevet af je__ns på 31 jul 2011 13:25
Hvorfor egentlig bruge de molersten?
Du vil kunne få en tykkere isolering, hvis du laver en gips væg...

mvh jens

Hej Jens...

Ja det er faktisk et ganske godt spørgsmål... Men egentlig fordi vi får også en masseovn, og denne's strålevarme bliver ifølge nogen herinde mere effektiv hvis vi har massiv væg indendørs som kan opfange varmen. Men enig - der ville være mere isolering vundet ved at lave gipsplader og evt. isolere med 25cm rockwool.

Hvad ville DU / I gøre? Jeg er på ingen måde klog mht byggeri, jeg kan bare bruge hænderne - og gør det som jeg får at vide det er bedst at gøre tingene på

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Annonce
Nu har jeg selv indermur af molersten, umidelbart tror jeg ikke den er så varme opsugende, det er jo et meget let materiale.

Masive alm. mursten ville jo nok give en større effekt, i forbindelse med din masseovn.

mvh jens

ps. jeg forstår udmærket, at en gipsvæg, ikke sådan lige matcher med en masseovn
Det er uden betydning, hvor meget varme du kan gemme i molerstenene, hvis der ikke tilstrækkeligt isoleret bag dem. Så vil varmen bare forsvinde ud i ydermuren i stedet for at blive i stuen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jah - nu er det vel i princippet også fuldstændig ligemeget om der er molersten - som også har en ret lav lambda værdi... På 100-150.

Rockwool har en på 37, så må det vel betyde at 105mm molersten svarer til
difference lambda 150 / 37 = 4,054
105/4,054 = 25mm rockwool

Kan godt være jeg regner forkert - men hvis jeg sætter 105mm molersten + 150mm rockwool op ville det svare til 175 rockwool alene.

Mens en 250mm rockwool væg ville have en langt bedre isoleringsevne ikke sandt?



Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Skrevet af Chr. på 31 jul 2011 14:22
Det er uden betydning, hvor meget varme du kan gemme i molerstenene, hvis der ikke tilstrækkeligt isoleret bag dem. Så vil varmen bare forsvinde ud i ydermuren i stedet for at blive i stuen.

Chr.

Det er der en god pointe i Chr

Men burde jeg så lægge flamingo eller rockwool bag de her to gipsplader?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis