Male vinduer med gummilister

Hej

Jeg er i gang med noget træls arbejde med at male vinduer, det er nyere sprossevinduer fra Outrup årgang 2000. Der er gummilister på begge sider, det er meget bøvlet at lægge malertape på, især på ydersiden.

Har I nogen tips? link gerne til et tidligere debatindlæg (jeg har søgt her på gds)

Jeg har prøvet følgende metoder:
1. male til kanten af gummilisten (på begge sider)
2. male over gummilisten og lidt på glasset, skære/skrabe malingen væk fra glasset (indvendig side)
3. malertape og lappe over gummiet (på begge sider)
4. pille lister af, male, sætte glasset, lister på, male sømhoveder og samlingen mellem trælise og vinduet

Det pæneste er 1’eren men enorm tidskrævende.

Hilsen Klaus med næsten hundrede små sprossevinduer 


 

Hej Jeg er i gang med noget træls arbejde med at... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt svært at skifte fra bondevinduer til noget andet. Men til den tid er der en anden slags ruder hvor isoleringen er god over det hele, også ude i kanterne.

 

Skrevet af Handyman på 28 jul 2011 13:07
Lidt svært at skifte fra bondevinduer til noget andet. Men til den tid er der en anden slags ruder hvor isoleringen er god over det hele, også ude i kanterne.
Helt sikkert - men som teknologien er nu, vil der være en næsten fraværende besparelse i at skifte fra termo til superlavenergi når man har meget små "vinduer". Så det var såment bare det jeg ville trække frem.


Mvh.

René

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har hørt at malerne holder en spartel ind mod listen, og så kan man male op mod spartlen. Det skulle være lettest og give et fint resultat.

VH, det er vidst de færreste der gør det ved vinduer, da der er en forholdsvis stor chance for der på et tidspunkt vil komme maling ind under. Det er mere ved fodlister man bruger den teknik, eller udhængsbrædder ind mod en mur o.lign, hvor spartlen kan nå helt ind under selve emnet.

Handyman, du bruger selvfølgelig forslag 1. Og så starter du ved nogle af de vinduer der ikke lige ses af alle gæsterne, til du har teknikken helt på plads. Og VIGTIGST af alt: Så køber du en eller to ORDENTLIGE pensel! (og det er ikke dem i byggemarkedet til 5 for 50 kr) Det kunne f.eks være en ringpensel eller spross pensel, eller en oval/blondie 35 (lidt an på størrelse af vindue.) Gerne mærket Guldberg. Men ellers spekter, fluggers egne, anza og sadolin har også nogle uden mærke, med hvidt skaft og syntetiske hår de er lidt billigere men ganske fine. Og fedt hele penslen ind med maling (ikke kun halvt op på hårene), så hårene holder sig samlet og gør dermed arbejdet rigtig let. En ordentlig pensel, kan ofte udvirke mirakler, plus den kan holde længe!

Har lige sat et lidt sløret billed ind af en ringpensel, hvis du er i tvivl hvad det er for en Den pågældende pensel er 6-7 år gammel og bliver brugt 2-3-4 gange om måneden. Det fortæller lidt om holdbarheden, hvis man ellers sørger for at holde den vedlige, dvs vaske den ordentlig ud og giver den brun sæbe ind i mellem så hårene forbliver bløde og vikler lidt tap eom, så hårene ikke kommmer til at stritte.



 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Nyt indlæg i ældgammel tråd, hvis nogen skulle kunne bruge det til noget :

Da jeg skulle male sprossevinduer skar jeg en firkant ud af noget bagbeklædning fra et skab (masonite) præcist så det passede til felterne i vinduet. Det passede i tykkelsen til glasbåndene. Jeg skruede en lille knop i på midten af pladen, til at holde ved. Trykkede pladen mod glasset og kunne så male uden at ramme gummilisten (der skal selvfølgelig ikke sjaskes med malingen).

Jeg bruger iøvrigt altid pensel til profileringer, og skumrulle til flader, det giver det bedste resultat for mig, men det er nok et spørgsmål om temperament, smag og håndelag.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, der er mange fantasifulde metoder

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Når jeg om anslået 25-30 år skal male mine kernefyretræs vinduer (ind- og udv), tror jeg at jeg gør som maskinsnedkeren, jeg tager blot skridtet fuld ud og afmonterer ruder, lister, gummibånd, div. beslag - kort sagt skiller alt hvad der kan skilles ad.

Ps. ..jeg hader at male vinduer, så måske vil jeg endda overveje at pille vinduerne ud af huset og spraymale dem.  eller få vinduerne industrilakeret påny. 

Jeg købte for 12-14 år siden kerne fyrretræs vinduer, af den type som man bruger ved bevaring af slotte m.m. De er malet med linoliemaling, og jeg fik nøje instruktion om man SKULLE male på glaslisten, og ind på ruden. Se det letter jo det hele, og ser herrens ud - - - -indtil - - - man kommer dagen efter med en glas skraber som er beregnet til det. Den efterlader lige præcis 0,5 - 1,0 mm maling ude ved glaslisten. Ser i det virker rigtig godt, undtagen på vinduer med profileret glas som i badeværelse. Måske er profileringen blevet vendt forkert, Det kunne nok have været mere praktisk hvis det havde vendt indad i termoruden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg mener rationel har produceret vinduer med indv. glaslister og fordelen er at tyveknægte nok ikke er så glade for den slags tænker jeg.
Jeg vil nok ikke vente 30 år med at male vinduer. I mener simpelthen I vil skille vinduerne helt ad? Ja ja, nogen VIL gøre det besværligt for dem selv, selvom der ikke er noget formål med det.
Den type vinduer du taler om eventuelle enmandshær er også en helt anden type vinduer. Jeg formoder glassene er kittet fast med linolieKit og derfor maler man netop en mm ud på glasset for at lukke af fimor at fugt og vand kan trænge ned i det underliggende træ. Men det kan slet ikke sammenlignes med almindelige vinduer. En glasskraber burde dog ikke være nødvendig ved nogen vinduer, hvis man vil investere i en ordentlig pensel til et par hundrede. Men det selvfølgelig også dyrt når man har investeret i vinduer.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også