Male vinduer med gummilister

Hej

Jeg er i gang med noget træls arbejde med at male vinduer, det er nyere sprossevinduer fra Outrup årgang 2000. Der er gummilister på begge sider, det er meget bøvlet at lægge malertape på, især på ydersiden.

Har I nogen tips? link gerne til et tidligere debatindlæg (jeg har søgt her på gds)

Jeg har prøvet følgende metoder:
1. male til kanten af gummilisten (på begge sider)
2. male over gummilisten og lidt på glasset, skære/skrabe malingen væk fra glasset (indvendig side)
3. malertape og lappe over gummiet (på begge sider)
4. pille lister af, male, sætte glasset, lister på, male sømhoveder og samlingen mellem trælise og vinduet

Det pæneste er 1’eren men enorm tidskrævende.

Hilsen Klaus med næsten hundrede små sprossevinduer 


 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge at bruge forslag 1. Det tager en he..... tid, men bliver after min opfattelse det pæneste resultat. Står der ikke noget i montagevejledningen, at gummilisterne ikke må overmales? Det gjorde til min vinduer. Så ved du også hvad du skal lave i tiden fremover

fase
Handyman.

Ja det er sgi da noget bøvlet noget dette her.

Sådan gør jeg, som den eneste her i "vores lille by"  eller i hele landet for den sags skyld:

Jeg tager simpelthen glaslisterne af, og tager termoruderne ud og sætter dem på nogle lister, ja naboen rystede på hovedet af mig og tænker sikkert sit og har da også sagt noget til mig jeg ikke egner sig til gentage her

Derpå skifter jeg gummilister på glaslisterne (efter jeg har malet dem 2 gange) som er skruet på med rustfrie skruer og ligeså får rammerne og karme den store tur.

Sliber al løs maling af først med grov og til sidst med fint sandpapir.

Skiftede alle hængsler ud med varme-galvaniserede og brugte rustfrie skruer, de gamle var rustne og rust på hvid malede vinduer duer ikke.

Det er et stort arbejde, men når det er sagt er det længe siden mine vinduer fik den tur (96) og nu er det ved at være på tide igen, vinduerne er friske lavede dem selv for ca. 30 år siden.

Nu sidder du sikkert og mange andre og ryster på hovedet, tænker noget omstændigt, om ham maskinsnedker, men tiden og metoden er min egen og jeg gør som jeg gør.

Ved ikke om du har fået så meget ud af mit indlæg, men sådan kan det gøres trods tids-krævende.

Go' arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Men når der er så mange vinduer og så mange meter at øve sig på så lærer du jo at lave det pænt.
Så nummer 1. Øvelse gør mester.
Men de 2 gange på 30 år jeg har malet vinduer har jeg osse overvejet metoden med bare at male ud på glasset. Med en god glasskraber kunne det nok være en mulighed. Men som det siges, moderne gummilister , (læbelister?) må nok ikke overmales.

Men maskinsnedker. Din metode er da for wild. Men når du selv har lavet vinduerne så skal malerarbejdet jo selvfølgelig være toppen af poppen - osse.
hpox

Ja deri har du helt ret, og så kan jeg tage evt. råd i opløbet og lave det, men er endnu ikke aktuelt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nu troede jeg faktisk slet ikke at korrekt udførte vinduer kunne rådne. Ej heller dem af fyrretræ. Når de er vacumimprægnert jo. :o)

Men for at du nu ikke skal blive til grin hos naboerne igen så har du her en 1. klasses undskyldning til næste gang.

Dine termoruder er jo forældede. Så ved næste malingsseance skifter du til superduperlavenergiruder.

Mine ruder er også over 30 år gamle og jeg pønser faktisk på at sætte 3 lags ruder i næste gang.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har også brugt metode 1. - Øvelse gør mester
Men som alternativ til metode 3 (afdækning med tape) kan man tage en passende bred spartel som afdækning ind mod ruden.
Man skal så bare sætte en gummiliste på bagsiden af spartlen, så den passer med kanten af listen, når den har anlæg mod ruden...
Hej

Tak for jeres råd og overvejelser.
De udvendige trælister er sømmet med en sømpistol lige bagved gummilisten, svært at bruge en hammer for at få dem sømmet i igen.
Men jeg har opdaget at de udvendige gummilister kan forsigtigt trækkes ud og sættes i igen, så jeg nøjes med det - jubii.

Tilbage til den indvendige side, jeg tager metode 1, male så tæt jeg kan uden at overmale gummilisten (sker det - kan jeg skrabe det af, for det hænger ikke særlig godt ved)

Det er klart at vi kunne have i baghovedet at det er "måske" kun denne ene gang der skal males uden at tage glasset ud, næste gang skal der nye ruder til. Dem vi har nu, er 6mm + 4mm energi/lyd-ruder.

Vores hoveddør har et rude, og der er der hvide gummilister - øv det skulle have været i alle vinduer, her ville skæve penselstrøg ikke være så synlige.

Er der evt. noget andre gode råd?

Hilsen Klaus

 

hpox

Jo træ kan rådne (det ved du jo også godt) tror jeg også når de er lavet rigtigt, efter min mening skal træ lagres, men vacum impægnering  er uden tvivl godt.

Mine vinduer er ikke vacum imprægnerede, men jeg brugte et kar med klar gori 22 deri stod mine rammer og karme og soppede i medens jeg samlede vinduerne, så de blev vendt en gang i mellem, og det tror jeg er godt, siden (efter en dag el. 2 blev de malet med lindolie maling med siggativ, de fik 2 gange, men det kræver højtryks vejr (sommer i nordvest Jylland) når jeg laver dette, for jeg har "åbent hus" så længe det står på, men fortæller ikke hvornår

Nu er jeg ikke bange for at blive til grin af nogen, jeg har jo lov at gøre som jeg  vil vel at mærke inden for lovens rammer naturligvis.

Så du behøver ikke at give nogen undskyldning, sådan har jeg nu ikke opfattet det.

Der må gerne grines og rystes på hovedet for min skyld, er da lige glad.

Jo mine ruder er forældede og bliver da løbende udskiftet med nye og moderne, (med Argon) så er begyndt så småt med det. (godt at termoruderne har holdt i ca. 30 år)

Og skulle jeg få lyst til 3 lags termo ruder (ved ikke hor meget disse fylder i tykkelsen) det ved du formentlig? så kan jeg jo bare lave nogen nye rammer hvis det sku' blive nødvendigt, har jo grejet til det, ganske vist primitivt, set i forhold til hvordan vinduer laves på fabrik nu.

Ville gerne have hårdt træs vinduer men det var ikke muligt den gang (penge) eller mangel på samme.

Dengang var renten meget tæt på 22% (81 eller 82)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg ville også bruge et kar med Gori 22 til meget af vores træ (vi har et træhus).
De næste ruder vi sætter i, er måske ikke meget tykkere end vi har nu, og vores vinduer kan lige klare lidt mere rudetykkelse.
Min nabo har grinet af mig, det er jeg ligeglad med.

Outrup vinduer påstår at deres vinduer er kernetræ.

Renten var 19% i 1990.

 

Husk... jo mindre glasset er, som i sprossevinduer, jo mindre effekt har lavenergi glas pga. randeffekt. Isoleringsevnen er simpelthen ikke særlig god ved kanterne.

Mvh.

René

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også