Genvex, er det nok i vådrum?

Hej.

Vi kigger på hus i øjeblikket, og har fundet et, med et Genvex "anlæg" installeret.
I begge badeværelser, er det umiddelbart, den eneste udluftning.

Er sådan et Genvex anlæg fugtstyret, således at det kan tage det damp der nu en gang kommer når man bader, eller burde der være seperat udluftning udover?

PFT.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har genvex som det eneste udluftning(Der er da et vindue der kan åbnes men det plejer ikke at være en del af rutinen at åbne det) og det virker fantastisk.
Jeg bliver helt overrasket og en smule nostalgisk efterhånden når jeg tager bad andre steder og ser spejlet være dugget efter badet.
Ok hvis kæresten rigtig går til den så kan det godt dugge men det forsvinder ret hurtigt igen.

Køb endelig et hus med genvex det vil i ikke fortryde.
Det er rigtigt godt med et genvexanlæg og den kan sagtens klare udsugningen i dit badeværelse, bare indreguleringen og filtrene er i orden.

Det kan dog være at det er et ældre anlæg med AC motorer som bruger for meget strøm, og skal udskiftes til en mere energivenlig type.

Jeg har faktisk konstateret for nylig, at mit 20 år gamle ventilationsanlæg bruger strøm for over 4.000,- kr om året, så jeg regner med at komme ned på ca. 1.000 kr årligt når jeg skifter anlægget ud her til efteråret (vinter)
Komfort koster penge! :o)
Gad vist om ikke mange Genvex-anlæg er en rigtig dårlig forretning.
Hvis ovenstående eksempel er retvisende så er det helt sikkert at den genvundne varme langt fra har en værdi af 4.000 kr.
Men forhåbentlig lidt mere end de 1000 kr.

Næe. En 150x150 mm ventil lige op igennem taget. Det virker altid.
Skal det være luxus så en el-ventilator der kun kører i "badesituationer". Så spejlbilledet ikke fortåger sig.
@Handyman

Jeg forstår ikke hvad du mener.
Varmegenvindingen har vel ikke noget med komfort at gøre. Det er handler kun om økonomi.

Hvis der er bedre økonomi i at anvende direkte mekanisk ventilation frem for genvinding - så er det vel det.
Komforten ligger i at du får en god udluftning af hele huset generelt. Det er ikke noget dine mekaniske udluftninger kan klare på samme måde.
Jeg ved godt den ene af jer snakker ren økonomi og den anden komfort men man kan jo ikke sammenligne på den måde.
Genvex handler ikke bare om komfort men også om lavere luftfugtighed (og dermed færre støvmider), ventilation uden pollen osv. Og kan det komme til at gå bare nogenlunde i 0 sådan rent økonomisk, kan jeg ikke se hvorfor man skulle vælge traditionel mekanisk ventilation
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis