Endestop til dc--motor

Hej.

Jeg har en dc-motor, som jeg kan styre hastigheden på, samt retning. Til det bruger  jeg en trådløs rc-fjernstyring  der kontrollerer en rc-hastighedsregulator, der er forbundet til motoren.

Motoren er fastmonteret på et gear, der skubber eller trækker et stempel, dvs. at stemplet udfører liniære bevægelser.

Nu ønsker jeg en form for endestop, dvs. at stemplet ikke skal kunne køres hélt ud og ej heller hélt ind.

Nogen der har et tip til, hvordan jeg gør dette ? 

v.

laura



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et par forslag:
Microswitch der bliver aktiveret af en arm der følger med stemplet.
En magnet monteres på stemplet og så bruger du en "Hall effekt føler" til at detektere positionen.
En optokobler (reflektor eller gaffeltype?) og en metalfolie / arm på stemplet

Svært at give bedre råd når der ikke er flere detaljer!

/Hideout

 

Hej og tak for svar 

Nu hvor jeg bruger en hastighedsregulator til motoren, og ikke 2 relæer (et for op, og et for ned), er det nok ikke så nemt.

Hvis endestoppet bryder for kredsen, når stemplet fx. er hélt ude, så får jeg jo ikke stemplet tilbage igen, da kredsen er brudt. 

Men tak for udmærket svar 

v.

laura

Åh jo du kan, men det kræver at du sætter dig ned og tænker tingene godt igennem ;-)

Jeg kender ikke din hastighedsregulator, men ville tro at den laver noget pulsbreddemodulering (PWM), det kan du bare betragte som en pulserende jævnstrøm!

Er motorstyringen levet så den kan kontrollere begge veje eller skal du selv 'vende strømmen' når motoren skal køre den anden vej?


 

Den styrer motoren begge veje samt hastighed, og ja det er en PWM regulator.

v.

laura
Så ville jeg nok prøve at sætte en (Shottky) diode i serie med motoren (så den ikke leder når motoren kører i retning mod endestoppet) og så sætte endestopskontakten parallel over den diode, så skulle motoren automatisk blive afbrudt når stemplet kommer til stop-positionen...

Jeg kan prøve at lave en princip tegning, hvis du ikke forstår hvad jeg mener

/Hideout

 

Annonce
Kan du sige lidt om hvor stor motoren er? Hvor hurtigt kører den?
Efter min mening lyder det som en opgave for en servo...

Bent.

Det var da en genial idé :-) Tak for det :-)

Til Bent: Kender ikke størrelsen på motoren akkurat nu, er ikke hjemme i øjeblikket, men det er en motor jeg allerde har, så jeg ønsker at bruge den.

Tak til Jer to :-)

v.

laura
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis