ODB2 tester til min alfa 146 airbagstik virker ikke?

Hej
Jeg har et problem med at min airbaglampe i min alfa 146 lyser. Jeg har så købt en obd2 scanner med et 16pin stik, og dertil en 3 pin adapter som passer i 3pin (fiat/alfa) airbag-stikket i bilen, og over i 16pin adapteren som sidder til testeren.

Problemet er når jeg tilslutter testeren skulle der stå memoscan, men der kommer ikke noget op på displayet (som om der ikke er strøm på). Jeg har ikke prøvet at starte tændingen, da der iflg. manualen skulle komme liv i displayet inden man starter tændingen.

Der sidder så 2 ledninger og flagrer uden for adaptor-stikket, en sort og en rød, med krokodillenæb som jeg kunne forestille mig var til strømtilslutning, men er der nogle der ved hvordan dette virker og hvordan det tilsluttes? Der var ikke manual med til adapter-stikket og jeg kan ikke finde noget på nettet mht. til den røde og sorte ledning.

Mit adapterkabel er magen til dette (link). Men der er som beskrevet en sort+en rød ledning på mit, modsat linket hvor der kun er en rød ledning:    www.nic-tec.com/product/adaptor-kabel-for-fiat-og-alfa-132

Håber nogle kan hjælpe med at få dette til at virke, på forhånd tak.

Mvh Jens
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan nu se der står på nic tec
(I det 3 polede stik findes GND/STEL, K-linie & L-line)
(+12 tilsluttes seperat via den røde ledning med clips)

Så det sorte stik på adapteren må være stel, og det røde er power. Men jeg ved dog stadig ikke hvordan jeg sætter den røde til 12v, er det til batteriet via en lang ledning eller? Og skal den sorte så bare sættes til noget jern/stel i bilen? På forhånd tak.

Mvh Jens
Øh, har jeg læst rigtig, når jeg opfatter, at du har forbundet dit prøveudstyr til airbagen eller hvordan. Hvis du har forbundet det på den måde, ville jeg helst befinde mig udenfor kabinen når der sættes spænding på. bare for en sikkerheds skyld. Hvis det ikke er sådan, må du beskrive lidt  mere præcis, hvad din opgave er. Normalt forbindes det 16 polede stik til et tilsvarende diagnosestik i bilen. Har du muligheder for at nulstille fejl med dit udstyr eller hvad.

fase
Jeg har læst på flere alfa sider at der ikke findes et 16 ben ecu stik til airbag i en alfa 146, men at airbag ecu'en skal tilsluttes via et special kabel. Så jeg tilslutter til et 3 benet ecu stik, som bare er 16 benede i andre biler. Og har ikke forbundet på en hjemmelavet måde.

Det vil så kun være airbaggens fejl jeg vil kunne aflæse og nulstille ud fra hvad jeg har læst, men det er en alm obd2 ecu jeg tilslutter min ecu-scanner. Så jeg har ikke tilsluttet til andet end et bestemt ecu-stik der sidder med en hætte på bag et panel ved passagerens airbag. Der skulle også sidde et stik ude ved motoren hvis man vil aflæse dennes fejl og diagnose. Men hvorfor de ikke har samlet det hele i et 16 ben stik ved jeg ikke. Jeg har kun haft scanneren en uge og fik adapter kablet idag.

Mvh Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis