Trykprøvning

Kan man kompresions prøve en diesel og i så tilfælde hvordan ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Håndværker

Det kan man sagtens, men det er lidt mere triggy end at gøre det på en benzin motor. Først skal du anskaffe et manometer der går til mindst 25 bar ( de fleste dieseler har et kompressionstryk fra 19 - 23 bar ), derefter skal du have et adapter der passer ned i dysehullet og som du kan spænde fast ( det er ihvertfald sådan jeg har gjort, jeg ved ikke om man kan bruge en gummiprop, som man bruger til benzinmotorer ). Hvis motoren er en gammel Volvo af typen MD 1 og 2, eller MD 1,2 og 3 B eller MD 11 C og Md 17 C, så har jeg adapter til ovenstående motorer, som jeg gerne sælger.

Mvh Finn
Hvis man kan skaffe et brugt og færdigt dysserør, kan man pille indmaden ud og svejse/skrue et manometer på.

Bedst, hvis man kan skrue manometeret fast, så kan man sætte andre dysserør på..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for indput
Grunden er at jeg har kig på en båd med en 14 hk. Yanmar, der så vidt jeg kan forstå på sælgeren aldrig har været åbnet og den er fra 1974, så vil jeg jo mene at meget af kompresionen fiser igennem ned i bundkaret, så den ikke længere har det rigtige moment.
Nu ved jeg ikke om sådan en model er med eller uden gløderør.. Men ved koldstart kan man få en god fornemmelse.. Ligesom sort røg også viser manglende kompression.
Man kan også se om den kan holde de omdrejninger den skal.

Men et manometer og et gammelt dysserør samt nogle snittapper, så kan man selv lave sådan en måler.

Men det kræver da sin mand at sejle i en båd med en 37 år gammel motor... og en ny koster langt over 50 K ilagt.

Og hvis du selv laver en måler så lad være med at holde hovedet lige over den.. man ved jo ikke om den bliver skudt ud..

Svendborg

Jo der er gløderør og dysser på den, det er en to cyl.
 Og ja jeg har set på hvad en ny Yanmar vil koste, uha da da
Annonce
Biltema har kompressions saet til diesel, til ca 300 kr.jeg har brugt den model, og den virker upaaklageligt. jeg fik skiftet stempelringe, nyt slibesaet, renoveret dysen og ventiler, saa jeg skulle jo lige se om det var godt nok, og nu koerer min gamle vp mb5b perfekt. ingen start problemer mere.
Den eneste model jeg kan finde til disel koster 1.999,- kr.

Er din ikke en benzin motor??

Svendborg

Skrevet af grandoldman på 26 jul 2011 09:05
Den eneste model jeg kan finde til disel koster 1.999,- kr.

Er din ikke en benzin motor??

Det kan det da næsten ikke være, når han har fået repareret dysen
Den hurtige metode, til lige at danne sig et indtryk af tilstanden er, at tage oliepåfyldningsdækslet af medens motoren går tomgang.
Hvis det "puffer" op gennem hullet, er der grund til nærmere overvejelser.
Løsner man så trykrørene efter tur, kan man høre om der er forskel på forbrændingstrykket. Motoren skal tabe ens antal omdrejninger uanset hvilket rør der løsnes. Stik ikke fingrene for tæt på.

Ja ja, jeg ved det er cowboymetoder!

Med venlig hilsen
ktm

de har, hvis du ser i kataloget, under vaerktoej flere saet, hvor det billigste koster ca 300 kr. det er nok et amatoer saet, men det giver da lige en visning af din kompression.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis