dampspær i loft

Hvad for en dampspær skal man bruge inden man sætter træ loft op

lidt om byggeriet kan se min isolering mine spær og en forskaldning men den vender forkert folk siger at den skal vende om så man sætter træ loftet op langs huset så skal have et lag forskaldning mere men ikke noget problem for mine lampe udtag kan bare flyttes  men jeg vil sætte min dampspær på den forskaldning jeg kan se nu    den skal vel tættes med noget tape omkring loft udtag   hvad med op af væggen der skal den vel også være tæt?


 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164378/afpg/2

 

 

 

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/generelt-om-tag?page=2083

Som jeg forstår det vil du skifte et gipspladeloft ud med et almindelig loft af 16mm profilerede loftbrædder.

Hvis den eksisterende forskalling sidder med en afstand fra midte til midte, (c/c-afstand) på max 30 cm er der ingen problemer.
Du opsømmer blot lister i samme tykkelse som forskallingen direkte op på undersiden af spærene. Altså korte stykker, måske 19-20 cm lange.
Så slipper du for at pille ved dampspærre og det er lige til at slå loftbrædderne op - i den rigtige retning.
Hvis der er mere end 30 cm c/c mellem de eks. forskallingsbrædder skal isoleringen fastholdes med 2 mm udglødet jerntråd, midt imellem forskallingsbrædderne.
Der er forskellige brandkrav der skal overholdes. De max. 30 cm imellem forskalling eller 2mm tråd er den såkaldte brandtekniske fastholdelse som der skal være mod uudnytteligt tagrum. Endvidere er det osse et brandkrav at der ikke må være mere end 25 mm afstand mellem overside loftbrædder og underside isolering.
Hej

Efter min mening er der ingen regler for hvordan rustikbrædder vender i et hus, og jeg har dem selv på tværs af husets længderetning i både parcelhus og sommerhus, dog bør retningen være den samme på lofter og evt. trægulv.

Som dampspærre køber du en ældningsbestandig godkendt 0,20 dampspærre, som du taper sammen med den anbefalede dampspærretape, og klæber den til væggene og øvrige tilstødende bygningsdele med folieklæber, og eventuelt fastholder den med brædder/lister hvis det er muligt.
Til eldåser fåes der nogle rigtig gode membraner fra bl.a. DAFA til tætning omkring disse, men ved "gamle" eldåser kan det være nødvendugt at tætne bag i dåsen ved utætheder med fugemasse, ligesom det kan være nødvendigt at lukke enderne af elektrikerrørene med fugemasse også.
tak for ind put tømre mener at de skal vende sådant lang med huset det er der flere der siger og det betyder ikke noget har købt nye forskaldings brædder i bauhaus 250 kr så det betød ikke noget skal også huske at lukke de nye loftudtag med noget fugemasse

 

Hvis du krydsforskaller som du har planlagt, får du mere end den tilladte 25 mm luftspalte bag dine rustikbrædder, og dit loft overholder ikkel klasse 2 brandkravet.
Skrevet af blackbird på 25 jul 2011 08:17
ja det kunne jeg ikke bruge til noget mulle03


Indlægget indeholder problemstillingen omkring tætning ved installationer og ved overgang til væg, således dampspæren bliver tæt.

Det skulle jeg nok have skrevet sammen med linket

/Mulle


 

 

 

ja det kan jeg godt se så tak og undskyld mit svar og orla jeg har jo tænkt mig at sætte dampspæren op inden jeg sætter min krydsforskaldning for at undgå dette for hvis jeg ikke må det så er min konstrution jo lavet forkert helt fra start

 

Slet ikke.
Kravet om de max. 25mm gælder kun for 16mm profilerede loftbrædder. Ikke for gipsplader.


Jeg har iøvrigt en masse .............................. og ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, til overs. Dem må du gerne få - allesammen. :o)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis