Lovligt at anlægge fliser hen over kloakdæksel?

Hejsa

Jeg skal til at have etableret adgang til en brønd (kloak) som desværre er under flisebelægningen til vores carport.
Sådan var det lavet da vi købte huset for 5 år siden.
Alt i alt er der 3 kloak dælsker der ligger under fliserne. det vil sige de ligger inder ca. 10 cm grus og derefter fliser.
Jeg tænker på at rode min ejerskifteforsikring ind i dette da den dækker ulovlige kloaktilslutninger mm.
Jeg er dog i tvivl om dette betragtes som en kloaktilslutning og om det er ulovligt at anlægge fliser hen over dæksler?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det eneste der skal ligge tilgængeligt er dæksel til septik-/bundfældningstank. Den skal ligge tilgængelig hele tiden af hensyn til tømning og tilsyn fra kommunen.

Rensebrønde, samlebrønde og fordelerbrønde har ingen interesse for andet end ejer selv.

/Mulle



 

 

 

Jeg har også mine under niveay i fliseområderne. de er dog lige under fliserne og dækket af med aludørk plader.
Fliserne ovenpå er markeret med nogle borede huller... så ved man jo altid lige hvor det er man skal løfte et par fliser :-)

Personligt er denne løsning et valg og helt bevidst da det er kønnere og reelt ikke noget problem hvis man skal have adgang til sandfang, rensebrønd eller hvad det nu er.

Så marker hvor de er... specielt når der er sand mellem fliser og dæksel... på den måde ligger de temmelig skjult....

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af njord på 25 jul 2011 07:44
Jeg har også mine under niveay i fliseområderne. de er dog lige under fliserne og dækket af med aludørk plader.
Fliserne ovenpå er markeret med nogle borede huller... så ved man jo altid lige hvor det er man skal løfte et par fliser :-)

Personligt er denne løsning et valg og helt bevidst da det er kønnere og reelt ikke noget problem hvis man skal have adgang til sandfang, rensebrønd eller hvad det nu er.

Så marker hvor de er... specielt når der er sand mellem fliser og dæksel... på den måde ligger de temmelig skjult....

MVH Njord

Det ser egetlig pænt nok ud nu. Problemet er blot at kloakken et par gange om året har brug for lidt hjælp til at få "fragmenter" til at passere. Når dette er tilfældet er det vildt irriterende at skulle flytte 50+ fliser (herregårdsfliser) for derefter at grave grus af og så tage dækslet af. Og ikke mindst at skulle lægge dem allesammen tilbage igen :-(

Derfor ville jeg meget gerne have nemmere adgang til kloakken.

Hej igen.

Er dit reele problem så ikke kloaken?? Jegf menr hvis der ikke er gennemstrømning i den så den skal tømmes, hjælpes flere gange om året.... Så er der da noget der tyder på manglende fald, eller anden fejl... hvis det er blade fra et nedløb der danner prop, kan du med fordel løse dette ved ar sikre de ikke kommer ned i aflæbet.. enten med net over renden, eller i selve nedløbet. Sidst kan du etablere et stort sandfang der kan rumme bladene lige ved nedløbet og lave den så den er til at tømme...

Men det er jo en anden sag.. så hvad er det der skal hjælpes... hvordan undgåes det... Grundlæggende er det bedre at helbrede fejlen end at afhjælpe symptomet :-)

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Når du skriver at du flere gange årligt har problemer med kloaken i form af manglende selvrensningsevne har du et seriøst problem.
En kloak der er anlagt korrekt og ellers er intakt skal ikke renses med mellemrum af den hyppighed du skal bruge.

Hvis du kan beskrive hvori problemet ligger - fx om det er samme sted det er galt osv. En kloaktegning vil være perfekt.

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 25 jul 2011 07:59
Når du skriver at du flere gange årligt har problemer med kloaken i form af manglende selvrensningsevne har du et seriøst problem.
En kloak der er anlagt korrekt og ellers er intakt skal ikke renses med mellemrum af den hyppighed du skal bruge.

Hvis du kan beskrive hvori problemet ligger - fx om det er samme sted det er galt osv. En kloaktegning vil være perfekt.

Problemet er ikke en regnvandskloak, men spildevand...altså fra toiletter mm.

Problemet er, at dengang huset blev etableret var der ikke det store behov for et stort fald på kloakrørene da toiletterne dengang skyllede adskillige liter vand ud hver gang. I dag har vi spare toiletter som selv med stort skyl ikke skyller samme mængde vand ud som fortidens toiletter. Så problemet er faldet på toilettet. Min nabo som har samme type hus som mig har også samme problem. Jeg er bare oftere ramt end ham, men det hænger nok sammen med at jeg har 2 små børn der bruger STORE mængder toiletpapir.

Så det er blot et spørgsmål om at en gang imellem skal der løsnes en prop af toiletpapir og des lige. det tager 10 minutter og så er det overstået. Det er i den sammenhæng at jeg er irriteret over at de 10 minutter bliver til 2 timer grundet fliser mm.
Jeg har haft en tv inspektion ude som viste at der intet var galt med rørene men blot at faldet er for lille.

Jeg har så en anden frustration. det er at den tidligere ejer har svaret NEJ til om der er problemer med kloakker der stopper til når jeg fra mine nuværende, altså hans tidligere naboer har fået at vide at han kravlede rundt i kloakken med nogenlunde samme interval som mig.
Det tolker jeg som en gemen løgn i tilstandsrapporten fra hans side. Men jeg kan jo ikke gøre det store ved det nu. jeg antager ikke at sådan noget er omfattet af en ejerskifteforsikring.
Hvis du er meget ivrig med at spare på vand i toilet, kan du opleve af papir m.m. kan sætte sig i kloakrøret og med tiden være årsag til en ophobning af fragmenter.

Vil du stædigt vedblive at skylle for lidt, kan du samle regnvand i nogle større spande. Drøn f.eks. 2 spande vand i toilettet SAMTIDIGT og lade det stige helt op til kanten, hvorefter proppen som oftest giver efter og det hele drøner ud med en vældig gurglende lyd. Gør det straks når du observerer begyndende problemer.

Meget lovlydige og politisk korrekte mennesker vil nu blive forargede, idet du på denne måde unddrager dig afledningsafgift, men du kan jo bede kommunen om at beregne beløbet for den unddragede afgift, og udstede dig en faktura for udskylningen. Så har du ikke brugt grundvandet og ikke snydt kommunen og dine medborgere. Gyldne, selvlysende ringe findes i handelen.

Selv om man har mere end det autoriserede fald, kan denne triste tilstand sagtens optræde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 25 jul 2011 08:51
Hvis du er meget ivrig med at spare på vand i toilet, kan du opleve af papir m.m. kan sætte sig i kloakrøret og med tiden være årsag til en ophobning af fragmenter.

Vil du stædigt vedblive at skylle for lidt, kan du samle regnvand i nogle større spande. Drøn f.eks. 2 spande vand i toilettet SAMTIDIGT og lade det stige helt op til kanten, hvorefter proppen som oftest giver efter og det hele drøner ud med en vældig gurglende lyd. Gør det straks når du observerer begyndende problemer.

Meget lovlydige og politisk korrekte mennesker vil nu blive forargede, idet du på denne måde unddrager dig afledningsafgift, men du kan jo bede kommunen om at beregne beløbet for den unddragede afgift, og udstede dig en faktura for udskylningen. Så har du ikke brugt grundvandet og ikke snydt kommunen og dine medborgere. Gyldne, selvlysende ringe findes i handelen.

Selv om man har mere end det autoriserede fald, kan denne triste tilstand sagtens optræde.
Jeg har prøvet det med ekstra vand i. Det hjalp ikke. Det er heller ikke så meget en gene at jeg fra tid til anden skal derned. Det kræver lidt arbejde at have hus, og jeg betragter bare det her som en af "det at have hus"-opgaverne. Det gør det mentalt nemmere at kapere

Dog er det som sagt irriterende at skulle fjerne fliser først, og dernæst lægge dem igen. Opgaven kunne tage 10 minutter men tager 2 timer

Hele sagen er jo blot at jeg vil have hævet et kloakdæksel op i fliseniveau, og hvis jeg kan få forsikringen til at betale det vil jeg jo hellere det. det er jo det jeg har betalt den for. Men hvis den ikke dækker så er det jo mig selv, og så er det bare igang

Men stadigvæk frustrerer det mig at den tidligere ejer har løjet i tilstandsrapporten.

Kan dine toiletter ikke sættes op i skyllemængde.

Udover det så er papir altid lig med stort skyld - uanset papirmængde.

 

 

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis