Hvad bruger man til afretningsgrus ?

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge som afretningsgrus, jeg skal have lagt fliser rundt om huset, så det bliver kun gående trafik, bunden laver jeg med stabilgrus og så 3-5 cm. afretning.....men er det bare alm. grus jeg skal bruge ? nogle steder har de noget der hedder brolægger grus (vist nok med lidt ler i) er det jeg skal benytte til mit arbejde ?

Jeg skal have bestilt en del grus jeg skal bruge til og støbe nogle sokler med (sammmen med sten osv.  ), så det ville være en stor fordel hvis det var samme type grus jeg også skal bruge til mit flise arbejde.
 
M.v.h. Jan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til afretning vil jeg anbefale grus i 0-8 mm.
Jeg lægger 100x200 klinker i øjeblikket og bruger sand: 0-4 mm

Til dit støbe arbejde kan du bruge støbemix som er ca. 1:1 grus og sten i 8 - 32 mm.

Alternativt kan du betsille rigeligt grus i 0-8 og så herefter bestille ærtesten 16-32. Når du har brugt grusen til afretning blander du det resterende 1:1 grus med ærtestenene og har herved lavet din egen støbemix.

Denne gode guide fra Aalborg Portland vil hjælpe dig godt på vej
http://www.aalborgportland.dk/media/pdf_filer/gds_avis_2011_low.pdf

Mange hilsner
Polite
 
Takker for hjælpen ! beton har jeg (sådan da) styr på, men det var gruset til afretning jeg var usikker på, for det bliver åbentbart kaldt noget forskeligt lige fra sand, alm. grus, vasket grus, brolægger grus, afretnings grus osv. ; )
Jeg kan godt følge din tvivl..!
Sand er kornstørrelse under 4 mm. alt derover er sten - Som jeg har fået det fortalt..
Det veksler også afh. af hvilken side af storebælt du kommer fra (sand hhv. grus)

Mange hilsner
Polite
 
Afretningslaget skal være 30 mm +/- 10 mm. Pas på det ikke bliver for tykt- jeg ved godt du ikke har så store belastninger på fliserne, men bare lige en reminder.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis