Kan harddisken reddes?

JEg har en 2,5 harddisk fra hitachi som pludseligt er stået af. Der ligger meget bras på den, men også noget jeg meget gerne vil have fat i.

Jeg kan hører at den kører. I starten lavede den et par høje klik når jeg startede computeren, men nu siger den intet. Men jeg kan høre at den kører. Så der er vel en form for liv i den. Men hvor kan fejlen ligge? Kan jeg være så heldig at den ligger på kontroleren, så printet bare skal skiftes, eller kan den være ødelagt indeni?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke finde harddisken længere i "denne computer" eller kan du slet ikke se parditionerne hvis du kigger i disk management? (højreklik på my computer --> manage --> disk management)

Du tænker på at skiftet printet ud på harddisken med et identisk? Spørgsmålet er bare om du kan finde et der er identisk. det er ret svært, selv om du finder en af samme model, da der ofte er lavet små ændringer i det. har selv leget lidt med det engang da jeg skulle rede en disk, men fandt aldrig et print der var 100% magen til.

Du kan prøve at sætte disken i en anden maskine og se om du kan finde den der?
hvilken forskel skulle det gøre om den kan ses i bios eller ej?

 

Hvis du ikke kan finde din HD i bios, har du ingen forbindelse til den og har så ingen mulighed for at redde dine data. Hvis du har mulighed for at slutte harddisken til en anden computer kan du måske redde dine data. Du kan også prøve at starte op på en cd med Gparted, og så se om du kan se harddisken og evt lave en copi på et andet medie som f.eks. en USB disk.
Ellers må du nok regne med, at dine data er gået til de evige bitmarker.


fase
Harddisken kan ikke ses i bios. Så jeg kan vel altid prøve at købe en harddisk med samme modelnummer, og prøve at skifte controlerboarded ud. Det sker der vel ikke noget ved. Virker det ikke, så har jeg jo bare en ny harddisk.
Men hvis jeg åbner harddisken for at reparerer den indeni ved fx. at sætte pladen over i den fungerende harddisk, så er begge jo nok ødelagt. Men er jeg heldig holder den længe nok til at jeg kan få fat på dataene. Det er vel bla. også sådan de firmaer gør, som redder data fra ødelagte harddiske,ikk?

 

Annonce
Jeg må absolut fraråde dig at begynde at flytte rundt på pladerne. Du kan selvfølgelig godt prøve at skifte elektronikken ud med en fra en anden disk, men jeg tvivler på, at du får noget positivt ud af det. Der er to mekaniske ting i disken, som skal virke for at få fat i dataene. Den ene er motoren, som driver pladerne rundt, den anden er den stepmotor, som drejer læsehovederne ind over pladerne og læser dataene. Du kan højst skille drevet ad, og se om læse/skrive hovederne bevæger sig. Du skal så være klar over, at dit drev er ødelagt af den grund, at det er så små afstande mellem læsehoveder og plader, at et støvkorn, der kommer i klemme, kan forårsage ridser i pladen. De firmaer, som finder data på ødelagte diske, har specielle støvfri rum og værktøjer til deres rådighed.

fase
Lyder som om jeg er på en umulig opgave. Måske skulle jeg gemme disken til engang jeg bliver millionær og har råd til at få et firma til at hive dataene ud

 

Tag hele disken ud af computeren og sæt den i et USB ksbinet.
Sæt den til en computer med tilstrækkelig ledig diskplads og straks der er forbindelse (hvis det lykkes) kopierer du de ønskede data over på computeren.
Siddende i et eksterent kabinet kan du tydeligt mærke om disken kører rundt (gyroeffekt) og høre om læse/skrivehovedet bevæger sig (tik-lyd).
Inden du sætter den i stikket skal du kigge grundigt efter, om du evt kan se en kold lodning på et stikben. Det kan være årsagen til balladen.
Jeg har været i samme situation engang, og havde held med at hente data ud. Der skulle godtnok mange forsøg til i Diskadministration før den pludselig dukkede op og virkede.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Som andre siger, første betingelse for redning er, bios'en kan se drevet.

Hvis det nu ikke er muligt at se indholdet på disken, kan det skyldes en dårlig sektor, så drevets "indholdsfortegnelse" (FAT-tabel) ikke er læsbar.
En situation, jeg netop har været ude for.
I denne situation kan man muligvis få hjælp af et "file Restore" program.
Jeg var heldig med programmet "Restorer2000".
Der findes masser af andre. De er ikke lige gode allesammen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis