Bundstykker til døre.

Hej

Har i nogen gode ideer til hvor jeg kan finde et bredt udvalg af bundstykker til døre (inden døre). Det jeg har kunne finde i de lokale byggemarkeder passer kun til de dørserier de selv forhandler. Jeg har ikke kunne finde noget til 35mm døre.

Takker på forhånd
Thomas

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du googler "bundstykke dør 35 mm" kommer der flere hits frem. Blandt andet http://www.kbhlistefabrik.dk/Bundstykke.htm .
thxtex.

Har du en rundsav?

Hvis du har, kan du jo save falsen til så den passer og pudse med fint sandpapir på en lille klods. ellers kan din lokale snedker (hvis han/hun er flink) hurtigt fixe det (tager mindre end 1 minut) for dig måske for lidt til kaffe-kassen, måske den aller nemmeste løsning.

Ellers må/kan du købe to stykker træ høvlede eller savede/pudsede på en' flade og 2 kanter af rette dim.

(en' til bunden udvendig karm-bredde + en' som er smallere, som passer mellem sidekarmene indv. 2x12/15mm som hovedregel, afhængig af fals dybde og lidt tyndere til at lægge ovenpå så du der-ved får en fals der passer til din dørs' tykkelse)

Lidt lim (hvid) ikke skolelim (en nødløsning men god til papir karton) og skrue-tvinger husk også lille klods/liste til at spænde på (undgå mærker)

Meget gerne hårdt træ f.eks. bøg/eg eller anden træsort afhængig af stil/smag/dørplade (måske lak) vil se pænt ud.

Husk fejelister til afslutning.

Men hvorfor vælge bundstykker? vore huse er så tætte nutildags så uden betydning hvad varme/træk angår.

Det er en billig/brugbar opskrift på LDS.

Håber den kan bruges. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
@VH: Jeg stødte faktisk på Københavns Listefabrik efter jeg havde skrevet indlægget. Synes dog 500,- for at sende et stykke træ er lidt meget. Og så har de ikke engang den rette bredde. Havde håbet på at der ligger noget lignende lidt tættere på Odense.

@maskinsnedker: Ja, jeg har en rundsav. Ville man ikke bruge overfræser til denne opgave? Men jeg kan godt se ideen med rundsav.
Den lokale snedker med kaffekassen skal jeg lige have fundet....
Det med at lave den selv havde jeg overvejet men er lidt nervøs for resultatet. Men kunne jo prøve på et stykke affaldstræ.
Omkring hvorfor bundstykke. Der er i forvejen, så enten bliver der en 1cm. sprække + at jeg skal lappe kammen, hvis jeg fjerner det. Huset er fra 60, så ikke så tæt som 'nutidens'.

Tak for begge svar.

 

thxtex.

Jo en overfræser kan da godt bruges, men hvorfor nu det når rundsaven er nemmest at bruge til det,
(for mig) og et par stykker tørt sandpapir, groft & fint og på langs selvfølgelig ikke (knas tørt fra radiatoren) så "bider" det bedre til afslutning.

Kan godt se det med bundstykket i et ældre hus, og med hensyn til sprække ol. så det er ikke temaet her.

Lidt nervøs for resultatet kan jeg godt forstå, hvis du ikke før har prøvet noget lignende, du er meget velkommen til at spørge igen, hvis du har brug for mere "hjælp"

Derfor er LDS ikke mindre en genialt fundet på af de to stiftere af efternavnet (E) her hjælpes fritids folket som os jo ad, næste uanset hvad det bedste vi har lært, så længe leve dette sted. (gratis det kan vi jo alle li')

Nu ved jeg ikke hvor du bor, (husker ikke post nr i skrivende stund) men havde du boet nær ved havde vi da bare fundet ud af det,"nabo hjælp"
Har det der skal til, (kan og vil ikke slippe mit gl. fag) "basillen træ" du ved  måske lige bortset fra den stump træ der skal bruges.

Og listefabrikken kan godt se det er voldsomt med fragt og sådan, men forsøg da med den lokale snedker, efter ferien han kan hurtigt lave et bundstykke til dig.

Men et minut er nok ikke realistisk hvis han skal save/rette/høvle og korte af altså helt fra bunden af.

Jeg havde nok "set" et købt bundstykke hvor falsen skulle laves fra f.eks 30 til 35 mm. derfor den meget korte arbejdstid nærmest et snup-tag.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis