Renovering af Mercury 500 (50hk)

Hej LDS

Jeg har fået en gamle Mercury 500.

Men den skal have en kærlig hånd.

og da aldrig har rodet med båd motor, må man heller spørge.

Hvad er det en god ide at skifte/efter se på sådanne en

Det eneste som jeg ved man skal skifte er impeller og dem mangler jeg også et reservedels nummer på. Så hvis nogen kender en god reservedels biks i københavn så skrive det gerne.

Er der noget olie m.m som skal skiftes?

Mortoren starter men går ikke så godt. ved højere omd.
Den banker/slår også meget når den bliver sat i bak.


Håber på nogle gode indlæg

Hilsen Dennis


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det allerbedste råd vil være Smid den ud, stumper er meget dyre, og hvis den skramler hist og her, så glem den, især da du melder du ikke ved noget om den slags. Ikke for at virke negativ, men erfaringen siger mig det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Dennis.

Jeg er ved at reparere en Mercury 500 fra 1970, for min far, det er en god ide at skifte impeller og udskifte gearolie, hvis der er hvidt skum/creme i olien kan det tyde på utæthed i lower unit, så skal div. pakninger skiftes. Køb en servicemanual fra Seloc nr. 1406 evt. fra amazon.de den koster 300 kr. med fragt, det er godt givet ud. Triton Marine i Valby, er rimelige i pris på reservedele og kan skaffe dem i løbet af ca. 2 dage. Jeg ville starte med, at rense karburatorer og derefter justere dem, check evt. tænding og bensinpumpe, skift tændrør. Vedrørene bankelydene i bak, så check gear/lejer og om der er meget slup i den, du kan læse alt om tolerancer og justeringer i Seloc manualen. Hvilket serienummer har motoren? Mange vil råde dig til at skrotte motoren, da det ikke kan betale sig, men har du selv mod på at rode med den, kan den fikses, men man bruger hurtigt mange timer på det :-)

MVH
Henrik
Hej Dennis

Det er en gammel sag du har fået dig der. Hvis du syntes det er sjovt, at rode med mekanik skal du fortsætte. Hvis du forventer at få en brugbar og stabil motor, skal du nok overveje at finde noget nyere.
Har for år tilbage arbejdet med påhængsmotorer og allerede dengang (sidst firserne) var din model noget der blev betragtet som ikke tidssvarende.
Hej Alle og tak for indlægende

Ja jeg syntes der er sjov at rode med motor, så jeg giver den noget tid.
Jeg har hørt flere sige at den "bare" skal skrottes.
Desværre ligger det sådanne at jeg ikke lige ligger inde med penge til en nyér 40-50Hk motor.

Endnu engang tak til alle for jeres indlæg
Dennis

Ja så er det jo bare at klø på, en ny empreller, og skift af gearolien, samt nye tændrør.

En rensning af karburator, og benzinfilter, kunn også være på sin plads.


 

mvh jens

 

Dennis nu gad jeg ikke læse alle inlæg
men du skal være opmæksom på følgende.
Reservedels index på påhængsmotorer er svimælende
det vil være en stor fordel at være maskinarbejger men vilje og ihærdighed kan kompencere for meget.
start med at checke gearkassen hvis den banker i bakgear kunne der være slup mv
men tæring er et stort problem
så derfor check om pakdåsen på trækakselen(krumtapakselen) i bunden af selve motoren er iorden og aksel u snøreliv
hvis der kommer saltvand op i krumtaplejerne skal de skiftes og nu begynder det altså at kræve andet og mere end en alm perlegrus kan klare
mit forslag er
skift impeller og gearolie(påfyleds laveste sted og presses ud af øverste prop så der ingen luft er.
brug den til den exploderer køb en brugt 4 vtakt yama eller honda evt i sverige
husk at skylle kølesystemet igemnnem med ferskvand efter hver sejltur så holder den osse lidt længere

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

klarup både har tit nogen res motorer til at ligge som du kan skrælle tyil fornuftige penge

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis