Oliebehandlet egetræsbord - problemer

Jeg har fået nyt spisebord, et oliebehandlet (fra fabrikken) egetræsbord. Det blev pakket ud tirsdag aften, og blev taget rigtigt i brug torsdag aften. Efter maden ville jeg tørre spisebordet af med en fugtig klud som jeg vil mene er ret normalt, hvilket resulterede i at kluden blev helt sort og bordet efter aftørringen føltes (og gør det stadig) helt ru, hvor det før var glat og lækkert. Bordpladen bliver pga. slag under transporten byttet i dag så vi får en hel ny, men jeg vil jo nødig lave samme fejl ved den nye. De sidste to dage hvor jeg fx har haft en avis liggende på bordet, har det været tydeligt at se at avisen sugede olie til sig.

Derfor søger jeg gode råd til hvordan jeg bør forholde mig, hvornår kan man forvente at man kan tørre bordet af med en fugtig klud og burde olien ikke være trængt godt ind i bordet efter 48 timer?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den helt oplagte mulighed at spørge leverandøren!
Eller læse en eventuel brugsanvisning!
Eller finde samme leverandørs eller fabrikants hjemmeside for måske der at læse om problemet!

Fremstår det ikke på det allernærmeste som et overordentlig næsten ulideligt klart selvlysende alternativ?

Måske ved de også hvad slags olie der er brugt!
Jeg har talt med leverandøren - de havde ingen anelse om hvad der kunne være galt - sagde bare at det lød underligt. Brugsanvisningen fortæller blot at bordpladen er olieret fra fabrikken. INTET andet. Jeg har skam prøvet at læse alle informationer omkring bordet på nettet, men der er intet at finde, derfor søger jeg netop andres råd !
Men det skulle du jo have fortalt med det samme.
Så var jeg sluppet for at bruge et helt kvarter på at finde på næsvisheder! :o)

Men den slags skal leverandøren vel vide?

Men jeg ved det nu heller ikke.
Men til gengæld får jeg altid dårlig samvittighed når jeg læser om den slags. For mit bord har ikke fået olie i 10 år. Og bærer i høj grad præg deraf.
klippet fra IKEA

Vedligeholdelsesinstruktioner
Rengøres med en blød, fugtig klud evt. tilsat et mildt opvaskemiddel eller sæbe.
Tør efter med en ren, tør klud.
Mindre pletter kan fjernes med en svamp fugtet med vand, en mild sæbeopløsning eller fint sandpapir.
Regelmæssig behandling med BEHANDLA træolie forlænger bordpladens levetid.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis