Kan man lave en pæn samling mellem et gipsloft og et pudset loft?

Hej LDS'ere

I forbindelse med en renovering af min lejlighed har jeg fjernet et par vægge, nærmere defineret som væggene mellem de tilstødende rum: køkken, gang og stue. Jeg står nu overfor et problem, hvor loftet i det nu samlede rum skal gøres ensartet. Lofterne i de tre tidligere rum består alle af puds placeret direkte på forskalling og strå. Dog varierer lofternes tykkelse op til 6-7 mm (loft i køkken og gang er tykkere end i stuen) ligesom loftets stand generelt også fremstår forskelligartet (stuens loft er pænt, mens loftet i gangen og køkkenet har revner, plagmager og ujævnheder). Som det er lige nu, vil jeg meget gerne beholde det pæne loft i stuen og muligvis føre den eksisterende stuk videre i køkken og gang. Jeg har et par idéer til, hvordan jeg ensarter lofterne, men jeg kunne godt bruge lidt sparring på dem: 

1. I mellemrummene mellem de forskellige lofter (der hvor de tidligere vægge har stået) tænkte jeg på at opsætte hønsenet og puds. For at kompensere for de forskellige lofthøjder ( tykkelsen af pudsen) ville jeg starte et godt stykke inde på det tyndeste pudslag for på den måde at få en god længde at udligne loftets højdeforskel på.

2.Derudover havde jeg overvejet at nedtage alt puds i køkken og gang for derefter at opsætte hønsenet og puds i samme tykkelse som pudsen i stuen.

3.Endelig kunne man nedtage alt puds i køkken og gang og derefter opsætte gipsplader. For at kompensere for de forskellige loftshøjder ville jeg enten spartle mellem gipsplader og pudslaget i stuen eller indlægge afstandsstykker ved gipsloftet for at opnå samme loftstykkelse som i stuen.

Hvilke af disse fremgangsmåder synes I lyder mest egnet, og har I evt. andre forslag til, hvordan loftet kan ensartes? Jeg bør i øvrigt nok lige nævne, at et nedsænket loft ikke er en mulighed.

På forhånd mange mange tak for svar :-)

Casper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Drop skyndsomt 2. og 3.
Har du gjort dig nogle forestillinger om hvad det vil sige at pudse et helt loft?

Men 1. går an.
Men start med at bortslibe pudsen delvis på den tykke side af "skaden" Så du får en ½-meters penge eller mere at rett op på.
Jeg er ikke murer og ved ikke helt præcis hvordan pudsearbejdet faktisk skal udføres. Det er noget med rette mørtelblanding, måske ikke kyllingetråd, men gammeldags væv, udvanding, ensartet vedhæftning og materialetykkelse og den slags. Altsammen for at undgå revnedannelser mellem gammelt og nyt.
Hvis pudsen sigger nogenlunde fast i køkken mv. så bør du reparerer med spartelmasse, kriderer, isolerer og hvad det altsammen hedder.

Start med at kikke i Flüggers "Grå mappe" Se her:

http://gm.flugger.com/dk/GRAWEB.DLL
Hvis det er din første pudseopgave, vil jeg tro på, at du vil havne i en stemning af mismod til afmagt grænsende. Men selvfølgelig kan du besidde helt særlige anlæg for netop denne delikate disciplin!
Der er ikke mange murere, der overhovedet behersker den kunst at pudse lofter længere.
Det er ikke bare et stykke arbejde. Det er intet mindre end kunst, men desværre upåagtet kunst!

Tror du skal hæfte dig ved det hpox skriver her over!

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvor mange kvadratmeter drejer det sig om? Hvis det er relativt få, ville jeg overveje at sætte nyt gips på overalt.
Det er let! Du skal bare bruge en stor spand selv niveallerende skråvægs spatel :0)

Det fikser jeg...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også