Stålbåd ruhedsgrad?

Jeg har en Stålbåd (35 fod), som jeg havde tænkt mig at sandblæse og male/bundmale (kun undervandsskrovet) når jeg tager den op til efteråret. Kan det betale sig at leje udstyr og sandblæse den selv? og hvordan sikrer jeg mig at den får den rigtige ruhedsgrad så malingen binder efterfølgende? Grunden til at jeg selv vil sandblæse er at der skal svejses et par huller til og hvis det viser sig at der er mere som trænger kan jeg udskifte det og så senere blæse færdigt.(jeg har mulighed for at låne sandblæser så jeg skal "kun" leje mobilkompressoren.)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er bekendt med at du ikke må bruge en sandblæser i frie omgivelser, der skal du bruge en højtryksrenser med sandblæseudstyr.
Men det er da en efektiv måde at rense på, og du kan roligt regne med at malingen nok skal binde.

Ulempen ved højtryksrenser-sandblæsning er at en våd metalisk ren,  overflade ruster hurtigt igen.
Selv ved tør-sandblæsning, skal man være hurtig med en gang primer, for bare luftens fugtighed er nok til rustdannelser.
Jeg ved ikke med at sandblæse udendørs, man gør det jo med huse, ellers må du jo bygge et telt- Men er det på en havn, er det nok ikke en populær handling at udføre, i forhold til de andre både.

Ved sandblæsning skelnes mellem nedenstående 4 grader af ruhed/renhed.

• SA1 : Let sandblæsning. Fjernelse af løs glødeskal og løs rust og løse fremmedlegemer

• SA2: Grundig sandblæsning. Fjernelse af næsten al glødeskal. Rust m.m. fremstår som svage skygger/rander.

• SA2½: Meget grundig sandblæsning, rester af glødeskal, rust m.m. fremstår kun som meget svage skygger/rander.

• SA3: Meget grundig sandblæsning til metallisk renhed. Fjernelse af al glødeskal, rust og fremmedlegemer.

mvh jens

Båden står hjemme hos mig selv om vinteren så jeg kan ikke se problemet i at sandblæse, det var et spørgsmål om hvor ru overfladen skulle være  for at malingen (light primer) binder ordentligt på stålet.
Tjae.. hjemme kan du jo risikere at komme til at "slås" med naboen om anvendelsen af sandblæser... Men det er jo en anden sag :-)
Vedr ruhed mener jeg det vigtigste er at alt der sidder løst er helt væk.. og ikke så meget ruheden som sådan.
Du skriver du vil bruge Light primer, så hvad med en opringning til Hempel... så er du helt sikker på hvad overfladeruheden skal være :-)

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af dino på 22 jul 2011 12:56
Båden står hjemme hos mig selv om vinteren så jeg kan ikke se problemet i at sandblæse, det var et spørgsmål om hvor ru overfladen skulle være  for at malingen (light primer) binder ordentligt på stålet.
Der står normalt i produktdatabladet for malingen, hvordan overfladens beskaffenhed skal være for at opnå et tilfredsstillende resultat. Hempel, International, Sigma med flere har dem liggende tilgængelige på nettet.

Selv vil jeg foretrække en hydroblaster med 6-700 bars tryk. Den er nemmere at arbejde med, sviner mindre, støver ikke og du har bælsematerialet ved hånden (vandhanen). Den efterlader en  perfekt overflade, som bare skal tørre.

Hempel anviser SA 2½ ved sandblæsning.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også