et par spørgsmål omkring træ konstruktion til tagpap

Goddag, Jeg skal lave nyt tagpap tag på min garage og der er dukket et par spørgsmål op omkring konstruktionen: - krydsfinerpladerne må ikke stødes helt sammen i fer/not vel? Er 1 mm luft passende ? - monteres krydsfinerpladerne bedst med skruer eller søm ? - hvordan laver man normalt tag udhænget på de sider hvor spærene ikke stikker ud? Altså på de sider hvor jeg kun har lægterne at sætte sternbrædderne op på .. og hvordan med de brædder jeg lukker bunden af udhænget med, på siderne hvor spæree stikker frem vil jeg bare slå brædder op på undersiden af spærene med 5mm luft imellem for udluftningens skyld, men hvordan slår man normalt disse brædder op på de sider af bygningen hvor der kun er lægterne som rager ud ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ked af manglende linie skift, der er problemer med at bruge min browser til at skrive indlæg..
Cpetersen

Hvorfor bruge taglægter. Jeg fornemmer det er et fladt ( næsten min. fald 1:40) tag med bjælkespær der er tale om. Eller tager jeg fejl ?
Jeg bliver nok uvenner med tagfinermafiaen, men prøv at lede (på nettet) efter skimmelsvamp og tagfiner, det kan gå helt galt. Specielt Byg Erfa har nogle interessante billeder man kan se, gratis.
Der findes i hvert fald en producent af finerplader, hvor i hvertfald yderfineren er gran, som skulle være mere uimodtagelig overfor skimmel; men dem der vil være på den sikre side, bruger massive tagbrædder. Du kan selvfølgelig også behandle dine finerplader med noget der er så giftigt (overfor svampe),som du kan få fat i. Problemet er bare at der ikke rigtig nogen der vil garantere at det der noget der holder lige så længe som taget gerne skulle. Jeg går selvfølgelig ud fra at der skal noget isolering, dampspærre og loft under dit nye tag, ellers skal du nok ikke bruge noget der er giftigt.
Det gælder i øvrigt også dem der tænker på at male vinduer indvendig med træbeskyttelse, eller andet med fungicider i. Det er ikke for sjov, der står på spanden, at det er til udvendig brug.

Lad os i øvrigt høre lidt mere om projektet, hvor stort er taget B x L ? Er det de oprindelige spær, eller er det hele nyt ? Hvor
meget fald ? Er faldet kun til en side og hvilken retningn nord,syd ? Isolering ? Mange spørgsmål, men når du har set lidt på de foregående henvisninger, samt på http://www.icopal.dk/Produkter/Tagpap.aspx, vil du indse, hvorfor det at være tagdækker, og konstruktør ikke er noget der læres på en formiddag.

Men bare rolig, her på LDS, synes jeg, der er meget kompetent viden der bliver delt ud af; men man skal selvfølgelig forstå at sortere.

Mvh.

En der i løbet af sidste vinter erfarede, hvor hurtigt skimmel kan udvikle sig i et finertag, lagt af professionelle ? folk.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Taglægter skal bruges for at sikre ventialtion under pladerne - særligt fordi jeg ikke har mulighed for meget ventilations åbning på langsiden, så de 2 gavl ender skal gerne ventilere rigtig godt, derfor lægterne.. samt for at undgå at bruge 21 mm finerplader som vejer en krig, jeg regner med at nøjes med 15mm da jeg tilgengæld har den lægtet og derfor understøtte for hver 40 cm..

taget er 5.5 meter bredt og 8.4 meter langt, der laves fald imod gavlene.. altså fald mod øst og vest.. jeg kan pga højde problemer ikke lave mere fald end 2-2.5 cm pr meter

Der bliver isoleret med 100 mm rockuld, og der kommer ingen dampspærre op, da garagen ikke skal opvarmes.

Jeg har overvejet brædder, men det virker ret besværligt at skulle slå så mange brædder op og samtidig rette faldet op.. men det kunne da være man skulle overveje brædder igen, bliver det mon meget dyrere end finér ? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også