må jeg grave det hele ud på en gang?

Hejsa Alle

Jeg er ved at hovedrenovere et hus fra 83', jeg har gravet den ene side af huset ud (der er en bærende mur igennem hele huset), og 25% af den anden side af huset. Må jeg grave de sidste 75% ud af den sidste side? eller vil min centervæg så skride og lave en stor bunke rod??

Her er et billede af centervæggen fra den side der er gravet ud:



Som i kan se har jeg lavet en god skråning så væggen har noget at stå på.
Hvad siger i, kan jeg banke det sidste op og grave ud? Det er jo altså billigst at få pumi vognen ud kun en gang med beton

På forhånd tak for jeres råd


Mvh

Morten

Hejsa Alle Jeg er ved at hovedrenovere et hus... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke engang sikker på om den mur er bærende, sådan som den er klodset op, og den er jo ikke speciet godt fundamenteret..

Mvh

Morten

Du er på vej ud i noget næsten-klamp fordi du ikke har gjort dit forarbejde godt nok.

Sålænge der ikke er overetage var der tilbage i 83 ikke krav om understøbning - hvilket der er idag og hvad folk også vil kunne forvente hvis du har hovedrenoveret huset, der er endda krav om kantisolering imod indre vægge - du har så et seriøst problem hvis din tidsplan i forvejen er stram og du ikke har taget højde for at der skulle understøbes ca 10 meter (?) sokkel under bærende væg.

Jeg har hørt fra mere end en murer at de ikke ville hugge mere end 3 meter fri fra den ene side uden at understøtte på udgravnings-siden - det er bare noget pis hvis betonen begynder at knække fra den anden side og væggen begynder at læne eller skride...

Ang. understøbning under muret tegl så kan man kun fritlægge en enkelt meter ad gangen med 4 meters mellemrum - i det aktuelle stykke understøbes først op til ca 5 cm's afstand fra bundkant af væggen - efter minimum 4 dage til hærdning udfyldes de sidste 5 centimeter med ekspanderende beton - dette skal også hærde inden du kan fortsætte ved siden af.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kan godt se at jeg skal have en proff ud og kigge, som jeg kan se det, så er huset lavet først, og spær osv. er sat op, og så har man bagefter sat centervæggen i 10cm letbeton op, da den er blevet kilet op, og så understøbt.

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis