Isolering af gulv

Goddag.

Jeg er ved at renovere et værelse i vores gamle hus fra 1873.

Gulvet er taget op og det var et gammet trægulv 30 mm tykt stående på strøer direkte på jord. (dvs Der er lige støbt et par beton klatter i hver ende og midtpå til at nivelere)

Da strøerne  trænger til udskiftning pga alder var min plan at grave ud til støbt gulv. Lidt grus i bunden og isolere med 300 mm thermisol, rionet, varmeslanger etc og derefter 100 mm beton.

Så kom jeg til at læse i flere af de gamle tråde herinde og fik kolde fødder med hensyn til at grave ud for der er ikke sokkel på huset. Det er som mange andre huse fra den tid kun hårdbrændte mursten ca. 300 mm ned i jorden der udgør fundamentet.

Værelset er 2 meter bredt ud mod ydermuren og 4,5 m langt hvor den ene væg er en murstens væg som også kun står på den bare jord.

Er det bedre at opgive graveriet evt tage lidt af for at gøre mere plads til isolering og kapilær brydende lag.
Jeg kan sige at ved det gamle gulv var der 120 mm luft mellen jord og underkant gulvbrædt.

og hvordan skal det hele bygges op med strøer. De skal jo stå på et eller andet?
De havde ikke kontakt med yder muren eller den inderste før.

er det noget med :

Først leganødder ( hvor mange mm?)
Så lidt luft op til isoleringen. ( den må jo ikke røre leganødder/jorden) 10-20 mm ok?
Isolering mellem strøerne 100 evt150 mm ( ikke meget men bedre end før hvor der kun var jord)
Gulvbrædder.

Håber der er en af jer derude der har tid til en kommentar.

Mvh
Anders


AM

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke grave lidt ud, så du får plads til 100-150 mm flamingo, og der efter støbe 80-100 mm beton.

Du kan nemt ende med problemer, hvis du vælger strøer, med isolering mellem, hvis de nærmest ligger på jorden.

mvh jens

Det er lidt svært at blive klog på hvor langt der er fra færdigt overside gulv til underkant fundament?
Og så er det en misforståelse med de Lecanødder. 15 cm flamingo gør det ud for det kapillarbrydende lag.
Endeligt er det jo spørgsmålet om du vil blive ved med at have overside gulv så lavt i forhold til den udvendige jordoverflade.

Men din opskrift er lidt rigtig: Lidt grus i bunden og isolere med 300 mm Thermisol, rionet, 100 mm beton.
Men så er det blot at reducerer isoleringstykkelsen langs væggene. Således at isoleringen ikke lægges dybere end fundamentunderside.

Du kan pine tykkelserne lidt. Betonlaget til 80 mm. 25 mm gulvbrædder + 40 mm strøer + 15 mm = 80 mm. 50 mm isolering imellem strøerne, fugtspærre oven på betonen.
(Drop gulvvarmen, det hører ikke hjemme i et hus fra 18 og hvidkål. Det er blasfemisk.) :o)

Altså med alt det jeg har hørt om gulvvarme og isolering, og varme der pisser ned i jorden og forsvinder, så lægger jeg 370mm thermisol, det var egentligt kun planlagt med 300mm, men jeg har gravet lidt rigeligt ud, og de ekstra 70mm kostede kun 3000 for hele huset, så valget var nemt, og så mister jeg nok ikke den store varme den vej ihvertfald. men 95mm ville jeg ikke lave gulvvarme på :/

For mig betyder det også noget når huset engang skal sælges, at det er godt isoleret, jo bedre energi klasse, jo nemmere bliver det jo at sælge.


Mvh

Morten

Vi har købt et hus fra 1890, lidt de samme problemer, dog har vi et noget dybere fundament end du har.

Jeg havde egentlig tænkt mig at lægge 220mm sundolitt eller lignende, og så riojern, gulvvarme, og riojern.

Men spørgsmålet er om der reelt set er en stor fordel der kan retfærdiggøre mere sundolitt / flamingo? Altså er 330mm mærkbart bedre eller?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Annonce
Hej hpox.

Lige for en god ordens skyld så er jeg helt med på den med flamingo i stedet for lecanødder.

Jeg mente bare hvad skal man så bruge hvis man ikke vil støbe gulv men bygge op med strøer når man kun har jord.

Oversiden af gulvet indenfor er nogenlunde i plan med jordoverfladen udenfor.

Jeg mener dog nu at kunne se at murværket nogle steder står på nogle store sten, så der er jo lidt mere fundament end  jeg troede.

Ligger lige et par billeder med af gulvet der næsten er taget op. De gamle strøer er 150x150 mm.

Mvh

AM

glemte vist billederne.


AM

Den måde at lave gulv på er vist meget almindelig i gamle huse. Det er vel generationen efter de lerstampede gulve.
Men strøerne/bjælkerne ser da umidelbart fine ud. Måske kan de genbruges :o)

Men du må jo finde ud af hvor megen plads du har at gøre med. Der skal skovles jord bort jo.
Men det er jo et gammelt hus, så det er ikke sikkert at du kan opnå de optimale løsninger.

Der findes jo løsninger uden strøer, med flydende gulve næste direkte på flamingoen. Ja, faktisk osse med strøer.

http://www.thermisol.dk/sfs.php?fid=eim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis