Yanmar 1 GM startproblem

Havde kort motoren igang (normalt starter den uden problemer) men den "pluttede ud", og da jeg efter kort pause ville starte igen, hylede relæet bare, mens trykket på startknappen ikke havde nogen effekt overhovedet.
Fik efterset og opladet batteriet, afpudset kapelsko, men samme resultat - den hyler når jeg drejer nøglen, men ingen effekt på startknappen.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmm. Jeg kan ikke lige forbinde hyletone med et relæ. Normalt kan de klikke eller brumme, sådan i min terminologi.
Hvis det er en hylelyd/turbineagtig lyd kan den i stedet komme fra starteren, hvis den ikke kommer i indgreb med startkransen, men bare fiser rundt.

Kunne det være det du oplever?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mon ikke hyletonen kommer fra en alarm, som gør opmærksom på en fejl. Ellers er en del motorer, der starter med hyletone, som et tjek på, at alarmhyleren virker. I dit tilfælde vil jeg tro det sidste.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for respons - en lidt mere kyndig ser på det her i formiddag, og så melder jeg nok "opklaringen" ud her.
Du er sikker på, at der er olie og vand nok på din motor, det kunne være en alarm, der forhindrede motoren i at starte.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Tak for tipset Lynæs. Vi har haft starter og den oven over hos bådforhandler og fået målt at det fungerer. Så dit tip kommer belejligt, inden vi undersøger hele ledningsnettet. Jeg regner med at manglende olie og vand kan give de symptomer jeg har beskrevet ovenfor. 3 råde lamper lyser og den hyler når nøglen drejes. Eneste lampe der ikke lyser er den til højre, vedr. ladning.
Ladelampen SKAL lyse indtil generatoren lader. Det kunne tyde på en manglende forbindelse, prøv at se om der er skvattet en ledning af på startkontakten, i første omgang. Det er tænkeligt, at hyleren kører til der lades, altså er en del af kontrollen sammen med ladelampen. Hvis du selv vil tjekke dit elsystem så køb en lille kontrollampe med et krokodillenæb, som sættes på stel, så er det let at tjekke, om der er plus, hvor der skal være det, koster vel omkring 32 kr.
Når du sætter tænding til skal der gå en plus fra kontakten direkte til generatoren. Hvis den falder af under gang, eller du ta'r tændingen fra på nøglen, ødelægges generatoren.                                                                            http://www.dvsalg.dk/is/dansk/vare.asp?id=55112


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lige et par linier ang Yanmar 1GM.

Denne motor leveres kun direkte kølet fra fabr og kan defor ikke mangle vand med mindre vandpumpen svigter.

Instrument panelet er udstyret med 4 røde lamper: 1 for olietryk, 1 for temp, 1 for ladning, og den sidste for vand i membranen for sejldrev dersom motoren er med sejldrev.

Ved opstart skal alarmen hyle og 2 lamper lyse ( olie og ladning ) lampe for temp lyser først når motoren bliver for varm og lampe for sejldrev må IKKE lyse.Er ikke forbundet hvis motoren er med alm gearkasse.

Alarmen har intet med starteren at gøre, den hyler på grund af manglende olietryk indtil motoren kører og hyler igen når motoren stoppes indtil nøglen drejes til O.

Tak, Lilledo for opridsning af kontrollampernes betydning.
...man anskaffer en båd og får lagt motor i den, men må erkende at vejen er lang inden man har overblik over alle funktioner og alle de detaljer man skal have øje for - min proses er igang, bl.a. takket være dette forum.

 

så må vi håbe, det er de 2 rigtige, som lyser. Tilbage står så, hvorfor starter den ikke ?. Her må du tjekke om din startnøgle gi'r startstrøm på det stik, der skal bruges, og om ledning fra kontakt til starter er på plads og i orden, det skulle gøre det, når nu starteren er ok.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis