Yanmar 1 GM startproblem

Havde kort motoren igang (normalt starter den uden problemer) men den "pluttede ud", og da jeg efter kort pause ville starte igen, hylede relæet bare, mens trykket på startknappen ikke havde nogen effekt overhovedet.
Fik efterset og opladet batteriet, afpudset kapelsko, men samme resultat - den hyler når jeg drejer nøglen, men ingen effekt på startknappen.

 

Havde kort motoren igang (normalt starter den uden... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak Lynæs
Det regner i dag - vi gider ikke rode med båd i sådant et vejr, men vi er også nået frem til at det er noget ledningsmæssigt - som vi så må eftergå, selvfølgelig.
Bedste hilsener
                         Svend Jensen

 


 


 


I forlængelse af mit tidligere indlæg lidt om panelet og det problem du har. Dette panel har en tændingslås med on/off funktion + en separat startkontakt. Check med voltmeter spændingen fra tændingslås til startkontakt, har du ikke samme spænding fra kontakten når du aktiverer denne så fjern gummihætten og check at den kobberplade ( på nogle modeller ) der ligger under gummihætten ikke er irret, er den let irret så puds den med fint sandpapir ellers udskift kontakten.

Hvor gammel er motoren ? Er det en1 GM eller en 1GM 10 ?

Med hensyn til lamperne i panelet er der text under for funktion: den første fra venstre er for sejldrev, nr 2 er Water( temp), nr. 3 er olie og den sidste nr. 4 fra venstre er Charge ( ladning ) det er de 2 sidste der skal lyse når du drejer tændingsnøglen.
Sidste kapitel må hellere med.
Efter at have haft startmotoren af, og på bådværksted fået konstateret at den virkede, afmonterede min bådmakker ledningerne fra startrelæ til motor ( af hensyn til fugt, er de trukket i en plastslange) de blev renset og tørret af, og efter monteringen startede motoren uden problemer.
Jeg har hørt at ledningsnet i en åben båd er sårbart...
Men altså en detalje der gjorde at startrelæet ikke gav impuls til startmotor.
Tak for de mange tips, som kan bruges en anden gang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis