Omrigning fra gaffel til bermuda-rig

Hej
Jeg er ved at købe en båd fra 1975, båden er 33 fod med et ca 3 fod bovspryd, 3 m bred, langkølet og vejer 6,5 t.
 
Den tidligere ejer havde indkøbt mast, 2 rulleforstag og sejl til at ombygge den fra gaffel-rig til bermuda-rig.

Idet at storsejlet til bermudariggen er væsendtligt mindre skal masten flyttes bagud for at give balanse, og her er jeg uden erfaring.

Er der en herinde som kan hjælpe med at udregne den nye maste-position.

Jeg afslutter handlen i weekenden 23-24/7 2011 og sejler mellem Hundested og Kolding og har tid til at sejle en mindre omvej for at få hjælp.

                                Venligst Claus ( Hoejec ) Hansen

 hoejec

Hej Jeg er ved at købe en båd fra 1975, båden... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen
Salget er udskudt i en uge.
Jeg tror at jeg vil følge lynæs`s forslag, om at prøve at den gamle masteplasering, også fordi at med de to rulleforstag, kan jeg trimme riggen og måske udfra hvor mange % jeg skal rulle ind, få en ide om hvor langt masten skal flyttes tilbage.
Ideen om at en højere mast, med en længgere bom, er også interressant.
Fotos må vente, til jeg har overtaget båden, men til lynæs den ligger i Lynæs ( indtil i onsdags på land ved siden af en stor stålbåd )
Venligst Claus

 hoejec

Navnet Lynæs stammer fra en båd, jeg havde, da jeg meldte mig til her, en dejlig gaffelrigget træbåd, som jeg fik et tilbud på, jeg ikke kunne sige nej til. Jeg bor i Bogense. Du skulle ha meldt dig 14 dage før, da var jeg i Hundested, på vej hjem fra Helsingør.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis