Omrigning fra gaffel til bermuda-rig

Hej
Jeg er ved at købe en båd fra 1975, båden er 33 fod med et ca 3 fod bovspryd, 3 m bred, langkølet og vejer 6,5 t.
 
Den tidligere ejer havde indkøbt mast, 2 rulleforstag og sejl til at ombygge den fra gaffel-rig til bermuda-rig.

Idet at storsejlet til bermudariggen er væsendtligt mindre skal masten flyttes bagud for at give balanse, og her er jeg uden erfaring.

Er der en herinde som kan hjælpe med at udregne den nye maste-position.

Jeg afslutter handlen i weekenden 23-24/7 2011 og sejler mellem Hundested og Kolding og har tid til at sejle en mindre omvej for at få hjælp.

                                Venligst Claus ( Hoejec ) Hansen

 hoejec

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Claus.
Det er altså ikke noget der bare lige udføres, det du skal have er sejlcenteret pladseret rigtigt på den nye rig, og der skal du have båden mål, længde brede og vægt indregnet. Det bedste vil nok være at henvende sig til en bådebygger.

Men jeg syntes nu det er synd at du vil lave om på riggen, for selvom du ikke kan gå lige så højt til vinden på kryds med en Gaffelrig, er den faktisk noget af det sikreste du kan sejle med. Det er jo en lang lav sejføring der holder væsenligt længere fuld sejlføring i hård vind end en høj slank bermudarig. Og så er der da også lige bådens linier at tage i betragtning, er den bygget til gaffelrig syntes jeg og sikkert mange andre sejlere, at det er en skændsel at ændre den.
hej en bermuda maste er en del højre end en gaffel mast min mast er plaseret lang fremme osså selv om at den er bygget med bermuda og en bermuda er osså letter at rejse end en gaffel rig jeg vil osså syndes at det er synd at forandre sejlføring på et skib men det er jo osså kun din menning der tæller hvis du forandre den
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Her er lidt om emnet:
http://www.wix.com/andersbr/shakti#!__page-20

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tak for svarene.
Havde båden været en ældre træbåd, har jeg en tendens til at give jer ret i at det vil være synd at ændre riggen.

Men det er en ældre glasfiberbåd, der efter min mening skulle have været født med bermuda-rig, og som efter at jeg har overtaget den, skal være så nem som mugligt, at sejle og vedligeholde for min ene mand.

Linket til Shakti er meget oplysende, men desvære også mere indviklet end jeg kan forstå.

Her er hvad jeg ved eller tror jeg ved.

Jeg havde regnet med at finde bådens "omdrejningspunkt", ved at anbringe et reb, tværs over dækket og lade en lille båd trække fra den anden side, vinkelret på sejlretningen. derefter flytte rebet frem og tilbagge til jeg finder det punkt hvor båden ikke drejer men sejler lige sidelæns.

Jeg kan godt finde sejlcentret i de enkelte sejl. men ikke "sejlcenteret" for den samlede rig

Og jeg regner med at jeg skal bruge den samlede rig "sejlcenter" som jeg regner med skal anbringes over bådens "omdrejningspunkt".

Det er simpelthen principperne i vindsurfere, hvor man styrre ved at flytte sejlcentret, for eller agter for brættets lateralcenter.

Venligst Claus

 hoejec

Ja det skal nok blive godt
Men det er altså ikke vejen frem, kan du derimod skære dig en model af bådens længdesnit med riggen som du regner med den skal stå, kan du beregne centeret ved at holde modellen op på en nål der er stukket ind der hvor du formoder sejlcenteret befinder sig. Så skal bådens vandlinie være vandret, det er en af de nemmere men ikke 100 % gode måder at beregne det på.
Men det er altså klogere at lade en bådebygger lave de beregninger, det handler jo ikke om småpenge, du skal bruge ved ændringen af riggen. Prøv bare at tjekke priserne på eks. stålvirer som du skal bruge til vanter og stag. Der vil det nok være en god ide at få det gjort rigtigt første gang. Du skal mulivis også have ændre røstjernenes pladsering på skroget, d.v.s. at der skal indstøbes nyr røstjern og forstærkning af skroget de steder. Du skal nok ikke regne med at du slipper for under 20.000,00 kr. ved den ændrign, det er så spørgsmålet om båden er det værd eller du hellere skulle se dig om efter noget andet.
Det er dog ikke sværere at sætte en gaffelrig som solosejler, det er kun et spørgsmål om at lære det. Og kan du monterer rulle fok og klyver bliver det endnu nemmere.
Annonce
Nu har du jo ikke besværet os med et billede af skibet, men en mulighed kunne være at lade masten stå, prøve at sejle med den, og se, om den er meget lægerrig, hvis den er det, og der er mulighed for det, kunne en mesanmast måske rette op på det. Det gir så den gevinst at kunne sejle alene med fok og mesan i hårdt vejr.
Det er en af grundene til, at jeg købte den båd, jeg har.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej du kan se her det er min båd den er med bermuda rig

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hvad har det kamara indtaget, det ser noget BE dugget ud 
Ville det ikke være mere rigtigt og enklere, at beholde sejlarealet fra gaffelriggen. Ved at forhøje masten over fokke godset (altså en ny højere mast), f.eks til en 7/8 dels rig, måske forlænge bommen, eller lave storsejlet som en moderne fathead (altså med en blød sejlpind øverst i storsejlet). Det sidste betyder så at du nok bliver nødt til at beholde bagstagene.
Det ville hjælpe meget med nogle billeder.
Venlig hilsen Jesper
Nå Hasseltoft, læser du overhovedet spørgerens indlæg, hvor det siges, at der medfølger komplet rig og sejl, hvorfor skulle man da så flikke noget sammen af den gamle mast, som hvis den er OK og sejlene er rimelige kan sælges for 6-10.000. På en gaffelrig er bagstagene jo en nødvendihed, ændre en bermudarig, så de stadig er nødvendige, er da helt ud i skoven, efter min mening altså.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis