Hjælp til undergulv og isolering.

Jeg kan se i forumet at der er god hjælp og hente, derfor denne tråd.

Jeg har en 30 m2 stue, hvor vi skal have lagt nyt gulv, og i den ombæring vil vi godt have etableret gulvvarme.

Det eksisterende trægulv skal tages op, og derefter bygges nyt op fra beton laget.
Som det ser ud lige nu er der ca. 15 cm fra beton laget til det eksisterende gulv.

Jeg har desværre ikke kendskab til hvad der ligger under beton laget, men formentlig ikke meget isolation.

Jeg har ikke mod på at kaste mig ud i at brække beton laget op for at lave yderligere isolation.
Vi har fjernvarme og har ladet mig fortælle at det skulle være til at overkomme hvis man bare isolere det frirum der pt. er.

Som det ser ud lige nu er planen der isoleres med 95mm rockwool imellem strøerne, for derefter at ligge 22mm spånplader med spor til pexrør og varmeplader.
Disse har jeg set hos bl.a. Flexteamgulvvarme.

Selve gulvet har vi set på et Alloc laminatgulv til kr. 250 pr. m2, da dette skulle være meget slidstærkt, hvilket er bekræftet af den vareprøve jeg har liggende.

Det er dog kun 11mm, og i den sammenhæng er jeg af Flexteam blevet oplyst at et undergulv med 22 mm spånplade med spor lagt oven på strøer ikke er tilstrækkeligt som undergulv grundet de spor der er i spånpladen.

Er der nogen i dette forum som har lagt laminat direkte på spånplader med spor eller som vil kunne svare på om det er en korrekt antagelse?

Eventuelle gode råd til projektet generelt set er også velset, dog under den forudsætning at jeg ikke skal brække det eksisterende beton lag op.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok ikke selv vælge gulvarme hvis det ikke kunne isoleres bedre. Er der mulighed for at hæve det færdige gulvniveau for at gøre plads til yderligere isolering ?

 Henning, Lolland

Hej Henning

Tak for svar.

Nej, det er desværre ikke muligt at hæve det færdige gulvniveau.

Sælgeren fra Flexteam oplyste at den gevinst der ville være ved at brække gulvet op og isolere yderligere end de 95 mm vil være så lille at der går meget lang tid inden den er tjent ind igen, specielt når vi samtidigt havde fjernvarme.
Har ikke lige selv den største viden på dette område, så om det er en korrekt antagelse har jeg svært ved at svare på.

Har du kendskab til den beskrevne problemstilling med 11 mm gulv på 22 mm spånplade med spor?
Det er muligt at sælgerens regnestykke er korrekt, det koster jo noget at få brudt det eksisterende gulv op og genetableret, men 95mm til gulvvarme er altså ikke meget. 

Jeg er ikke klar over hvilke regler der gælder når det er renovering af eksisterende gulv (det er vist noget med hvor stor en del af huset som bliver renoveret), men vær obs. på at løsningen kan give problemer hvis du sælger huset og køber ikke er informeret om at løsningen (måske) ikke overholder nuværende krav.  Jeg siger det udelukkende som info, der (måske) kan være relevant hvis du har planer om at skulle sælge boligen i nær fremtid.

Man kan sige at din løsning giver en bedre komfort men måske går lidt ud over pengepungen i længden. En radiatoropvarmning vil i længden nok være billigere i varmeudgifter, men jo ikke så behagelig.

Jeg kan ikke vurdere om du får behov for så høj fremløbstemperatur at noget af komforten går fløjten. Du må nok se om ikke nogen af de tunge drenge herinde kommer forbi dit spørgsmål og kommenterer på det.

Jeg har ikke personligt kendskab med de 22+11mm opbygning, men hvis producenterne siger god for det, kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle fungere. Jeg kender da folk som har været glade for nogenlunde samme opbygning. 
 
 
 

 Henning, Lolland

Flexteam springer fuldstændig over ulemperne ved guldvarme.
Som primært er træghed i reguleringen og problemer med solindfald.

Det helt rigtige er en kombination af gulvvarme, som ved relativ lav fremløbstemperatur leverer basisvarmen og radiatore som hurtigregulerer rumtemperaturen.

Derimod er det muligt at det ikke kan betale sig at indbygge mere isolering i gulvet. vis man tænker kortsigtet. Men over 30 år er det en god forretnig.

Hvis der er isolering i jeres gulv nu og I udlægger gulvvarme på 95 mm isolering så vil de direkte omkostninger til opvarmning alt andet lige stige. Og så er der jo lige et helt nyt varmeanlæg der skal betales af på. :o)

Jep.
197 cm og 115 kg.
Og ikke gulvvarmefan. :o)
Jeg mente nu vidensmæssig tung :-)

 Henning, Lolland

Hej Hpox

mange tak for svar.

En af årsagerne til vi godt ville have gulvvarme er at vi godt vil af med radiotoren vi har i stuen, da den er dumt placeret og derved tager noget plads vi godt ville bruge anderledes.

Derudover er der en lille på vej, hvor vi tænker det ville være godt der ikke var fodkoldt.

Jeg ser det ikke som en problemstilling for os, at vi ikke hurtigt kan regulere rumtemperaturen.
Så længe det sker inden for et par timer, hvilket jeg forstår det gør med vandbaseret gulvvarme og varmefordelingsplader.

Er der en nem metode til at finde ud af hvad der ligger under betonlaget?
Der er tale om en rækkehus fra 74, derfor forestiller jeg mig der ikke er det store isolering.

Er der en standard beregning på hvor meget varme der går tabt ved kun at benytte 95 mm isolering? Tænker på om det er et forøget forbrug på 5, 10, 20 %
Ved godt det formentlig er svært at komme med et præcist svar, men tænker der måske var en ca. angivelse.

Har du kendskab til den problemstilling som Flexteam beskrevet med 11 mm gulv på 22 mm spånplade med spor?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis