Fjerne glas i store vinduer - hvad er smartest

Hejsa.

Jeg skal fjerne glasset i to storer vinduer. ca 2x2.5 m. I alt 4 ruder, da jeg skal have lavet væg der i stedet.

Jeg kan jo nok finde ud af at pille glaslisterne af, men der fra bliver det svært.

Hvordan får jeg glasset ud uden at smadre det i stuen, og hvad beskytter jeg mig mod evt. snitsår med?

Er det mon noget en glarmester nemt og hurtigt ville kunne klare (jeg tænker 1000 kr inkl. bortkørsel)?

Med venlig hilsen

Lasse
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om en glarmester vil gøre det for 1000 kr er nok tvivelsomt. Efrersom hans timeptis nok er 500 kr/time incl. moms. Og med kørsel hid og did tager det nok mindst en formiddag.

Men dine ruder vejer i nærheden af 100 kg pr. styk.

Så mon det smarteste ikke er om du lader glarmeasteren om opgaven, så han møder med værktøj og ekspertice - og du tilbyder at hjælpe med at slæbe.
Hvad med at sætte noget plade fast fra indersiden så det ikke kan falde indad, noget afdækning på jorden udenfor (med lidt fald tilbage mod huset) og derefter slå sig løs med slangebøssen? Derefter kan det skovles direkte i papkasser.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH's løsning kan bruges.

Men uden slangebøsse.
Udenfor udlægges afdækning.

Dernæst skæres ruden fri med stanlyknive, start for neden og slut i toppen.
Dernæst skuppes ruden ud og smadres mod underlaget.

Men det er for risikabelt efter min smag. Dels kan der ske det at ruden ikke er friskåret fuldstændig, at den knækker inden den rammer underlager. Og endeligt at du alligevel får snitsår i forb. med opskovling og transport af glasaffaldet.

Hmm. Begge sider af vinduet er indendørs, da det er en havestue jeg har inddraget i boarelet.
Tænkte man måske kunne hænge et tæppe op på hver side af ruden før man smadrer den, så falder glasset mere lige ned. Og så dække af med pap under.
Lyder det helt tosset?

Lasse
Prøv.
Og hvis overskriften i Greve News lyder: Mand forbløder af sparsommelighed.

Så ved vi at metoden måske har sine svage sider. .o)
Annonce
Nu skal man nok generelt være forsigtig med ting der er tunge og samtidig skarpe - og jeg har (endnu) aldrig skåret mig på et stykke glas. Har efterhånden håndteret en del glas af forskellig type og art her på matriklen og mere farligt end som så synes jeg altså ikke at det er.

En enkelt ting jeg måske ville spørge en fagmand om på forhånd er om ruder af den størrelse til en udestue normalt ville være lavet af hærdet glas - i så fald har du måske en større udfordring end først antaget - men hvis det ikke er tilfældet ville jeg ikke betænke mig for at gøre det selv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du er her på en opgave der kræver omtanke:

Ruder af denne størrelse er ikke lavet af hærdet glas medmindre huset er af nyere dato.
Går ud fra der er tale om thermoruder, og en glarmester ville efter gældende regler skulle anvende en mekanisk vinduesløfter eller på anden måde anskueliggøre at hans folk kan udtage ruden uden belastninger der giver vridninger i kroppen.
Det er dog således at ruder der har siddet i mere end 3 - 4 år er meget svære at skære fri af kitten.

Derfor er følgende måde at gøre den slags på.
1 du lægger en plade med kantbegrænsning på gulvet i det rum du vælger at glasset skal falde ned i.
2 du ophænger en billig presenning på modsatte side således at den er tættest muligt på ruden
3 på fald siden laver du af 10 mm spånplade en kasse der er på samme størrelse som ruden + 200 mm denne plade placeres lodret på din plade på gulvet, begge sider lukkes med plade.
4 så tager du et stykke lægte på ca 1000 mm det slår du ruden i stykker med fra siden med den monterede presenning
5 glasset skovler du så op når du har knust ruden
6 tilbagesiddende glas inkl aluskinnerne fjernes
7 videre til den næste rude.

dette er en metode jeg personligt har fået godkendt hos arbejdstilsynet så det er måden man gør det på.

god arbejdslyst

Tømrer - Bygningskonstruktør -

Sikkerhedskoordinator & Energikonsulent

Henrik J, Eriksen

Det lyder som en rigtig god løsning hjeriksen - tak
og send glaset til glasblæserier. glasstøberier. til omsmæltning til "klasmursten".!
Hej,

Du skriver ikke hvor gamle ruderne er ca? Er de monteret i kit''''+ De vejer 125 kg (formoder de er 2 lag 5mm glas) så de er ikke lige sådan at tumle Sørg for at ruderne er ordenlig løsnet, og så en pladepå gulvet - så skal det nok gå. Alternativ kan du jo afmonterer hele vinduspartiet, og smide dem på en hund og trille dem ud. De er lidt nemmere at håndterer i træ rammer.

Klar'mesteren

/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis