Let tagkonstruktion?

Hej.
Jeg er i gang med at bygge garage, og er pludselig blevet i tvivl om tagkonstruktionen er korrekt dimentioneret?!

Bjælkespærrene er i høvlet c18 træ 45x195mm lagt pr. 40cm.
Der er 430cm indvendigt imellem vægene i garagen.

Konstruktionen er som følger:
-2 lag tagpap
-16mm tagkrydsfiner
-45x145mm spærtræ,- der er kileskåret for fald på taget
-45x195mm bjælkespær
-150mm isolering
-dampspærre
-forskalling
-gips
-troltex-træbeton

Jeg er bare blevet helt i tvivl, om det nu er det, man kalder et "let"tag, som jeg mener at det er dimensioneret efter.

Jeg kan nemlig se, at der allerede er en nedbøjning på 4-5 mm, og alt det indvendige (isolering, forskalling, gips, troltex) er ikke sat op endnu.

På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Umiddelbart lyder dimmensionerne ok, C18 45x195 med cc. på 40 cm kan klare et spænd på ca. 4,5 m og er beregnet til at kunne nedbøje 11 mm. Dette er sagt udfra "let tag" med maks 30 kg pr kvm.
Det passer på smukkeste vis. se her:

http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

Men næste gang du laver garage så kan du måske udnytte kilerne i styrkemæssig henseende.
Ved f.eks. at sømme/skrue kilerne ovenpå spærene, medems spærene endnu ligger på jorden. Og er rette. Hvis der kommer tilstrækkeligt mange søm/skruer i bliver kile og spær såkaldt samvirkende. Og kan betragtes som en kraftigere bjælke.
Derved reduceres nedbøjningen.
Okay, så det er acceptabelt med en vis nedbøjning? - vil det så ikke være bedst at klodse forskallingen op, således at det forbliver et plant loft uden synlig nedbøjning?

Det kan måske være, at jeg kan spare gipsen for at reducere vægten.
Den er lagt under træbetonen med henblik på brandsikring. Men måske kan kravet til brandsikring overholdes kun med et lag troltex? -det må jeg hellere undersøge.
Det er fuldstændigt ligegyldig med den nedbøjning.
Som ABL skriver vil den blive ca. 11 mm.
(Hvis det var 11 cm var der grund til bekymring. :o))
Den er slet ikke synlig, nedbøjningen, med mindre du absolut vil se den.
Langt de fleste lofter på undersiden af træspær hænger mere eller mindre.

Og helt rigtig med gipsen. Mener ikke at det er nødvendigt med gips, men det kommer an på materialetykkelser, underlag og fastgørelse.
Okay. Så er jeg rolig igen. Jeg takker for de kyndige svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis