Renovering af gamle staldvinduer

Jeg er gået i gang med at renovere ALT for mange gamle staldvinduer! Men er gået kold på at slå det gamle puds ud med stemmejern. Findes der et elektrisk værktøj der vil kunne gøre arbejdet lidt mere overskueligt? Har 14 vinduer med 12 glas og 13 små med seks glas, der skal fjernes meget puds :-/ Håber på hurtige gode råd...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske noget multiværktøj af en slags vil du.

Fås i mange udgaver og fabrikater.
gå hen i dit lokale byggemarked.


http://v1.fein.de/mediando_30_neu/index.php?IdProduct=50186&IdTreeGroup=1969

Nu ved jeg ikke hvor sarte sådane vinduer er, men en Borhammer kan man bruge som mejselhammer (ved at slå rotationen fra)
Man kan jo køre med reduserede o/m, så slår den ikke så hårdt.


   

mvh jens


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, havde tænkt på borehammeren, må ud og se om mandens gamle slagboremaskine kan bruges.....

Uh der var altså nogen ting der var lettere med en funktionel mand
mmja.. normalt bruger man jo et stemmejern til træ, men det er nok for sent. En plade mejsel eller en lille vinkelsliber med en sten skive på er nok det jeg ville bruge (Husk briller, handsker og maske)

Funktionelle mænd kan bruges til mange ting. Er man ihærdig nok kan de såmænd også lære at ...vaske op.
:-D Herluffe, ja det ved jeg de kan :-) Men min mand har desværre fået nogle blodpropper i hjernen, så han er ikke længere så funktionel......
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vær ikke for hård med f.eks. luftmejsler og slagboremaskiner. Det er støbejern som relativt let knækker. Har selv prøvet det!
Hvis vinduerne er i løs vægt er det helt klar lettest at få dem sandblæst og efterfølgende metalliseret. Har selv prøvet det!
Hvis de sidder i væggen, ville jeg bruge roterende stålbørste til montering på vinkelsliber. I hjørnerne så spids et redskab som muligt for at komme ind under det gamle kit. Evt. kan man brænde det ud med en bunsenbrænder.
Til at male disse vinduer, især hvis de ikke er metalliserede, har jeg rigtig god erfaring med Hammerite, faktisk det eneste, som har virket ordentligt på vore staldvinduer. Mal dem inden du sætter glas i!
God arbejdslyst

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis kittet sidder så forbandet godt fast, hvorfor så over-hele-hovedet fjerne det?
Fjern det løse samt der hvor de specielle clips skal sidde.
I med nyt kit, som bliver et ½ mm tykt lag nogle steder.
Glasset skæres 1 mm mindre end det gamle glas.

MEN.
Der er ingen grund til at gå kold med et stemmejern.
Du anvender forhåbentligt et tilpas stort stemmejern med et passende håndtag.
Dertil en trækølle eller en hammer.
Dernæst skal du bruge en elektrisk bænksliber.

Og så bruger du blot stemmejernet som var det træ du arbejdede i.
Stemmejernet skal slibes ofte på bænksliberen, men naturligvis ikke efterfølgende på hverken karburundomsten eller finsten.
Når du har slidt stemmejernet op, (eller ned) kan du fortsætte med en gammel skruetrækker eller mejsel, som slibes på samme måde som stemmejernet. Altså med ensidig fals.
Ensidig fas.
Skulle der stå.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også