Nilan Comfort 300 bypass spjæld

Vi har købt og opsat et Nilan comfort 300 (cts 602) med fugtstyring. Alt ser ud til at virke undtagen bypass spjældet?

Nogen der har erfaringer med eller kan svare på nedenstående?

Når jeg sætter anlægget til "Køl" og Bypass spjældet derned er åbent, hvorledes kan det så være at udeluften og indblæsning ikke er ens eller i hvert fald tæt på hinanden?

Vores data i "vis data" følgende.

Status = Køling
Bypass= Åben
Panel = T15 26 grader (Sidder lige nu i et bryggers, men bliver sat op i stuen senere)
Fugt = 57%
Indblæs = T2 24 grader
Udsug = T3 24 grader
Udeluft = T8 18 grader
Afkast = T4 19 grader

Den har kørt i 10 timer på hast 3-4 (står til 4 nu). Der er ikke varmeflade eller eksterne sensorer. Hele anlægget står i isoleret loftsrum. Den er sat til en ønsket temp på 18 grader og står til "hast" 4 og "Køl" i displayet. Der er lys i bypass spjæld dioden og har prøvet at skifte til varme også (så slukkede den dioden og afkastes temperatur steg).

Burde Indblæsnings luften ikke være lavere temperatur? er bypass spjældet gået i stykker?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Faktisk så hvis jeg slår den til varme og dermed bypass spjæld = Lukket, ser det bedre ud:

Status = Varme 
Bypass= Lukket
Panel = T15 26 grader (Sidder lige nu i et bryggers, men bliver sat op i stuen senere)
Fugt = 58%
Indblæs = T2 22 grader
Udsug = T3 24 grader
Udeluft = T8 18 grader
Afkast = T4 21 grader

Der er da noget galt ikke?

Det er meget pudsigt du har postet det her indlæg. For det beskriver 100% min situation.

Faktisk også det faktum, at dit kontrolpanel sidder midlertidigt i bryggers :-)

Generelt er min observation at udeluften er 4-5 grader koldere end indblæs. Som jeg forstår det, betyder det at luften bliver opvarmet med 4-5 grader af at flytte sig den meter i enheden på loftet. Jeg overvejede om det var fordi jeg manglede at lave den afsluttende rørisolering på loftet, men den teori blev jo skudt i sænk, når den også gør det om natten, hvor der f.eks i nat har været 14 grader på loftet og mit indblæs alligevel har været på 19.

Nu er mit jo lavet som "en gør det selv" - og har ikke lige nogle supportmuligheder - jeg har dog fået nogle gode tekniske presales svar fra en medarbejder hos Nilan. Så prøver lige her her først.

Jeg skal nok tilføje yderligere til tråden når jeg har nyt.

Men når begge vores enheder opfører sig ens - så er det nok by-design! Eller også er de lavet forkert... det er jo en "ny" model.... frygter det første -og det er ærgerligt - fik primært mit sat op for at kunne køle - og regnede da ikke med at enheden spiste 4-5 grader der....

Har en god ven der har en comfort 450 uden fugt og styring 600. Prøver lige at høre hvad hans temperaturer siger.


-Thomas


-thomas

Til Thomas

Jeg blev meget hurtigt ringet op af en flink fyr fra Nilan (jeg havde skrevet til dem også, samtidigt med at jeg postede). Vi snakkede tingene igennem og han gav mig ret i at det virkede som om der var noget med bypass spjældet. Han forslog at jeg kiggede på spjældet.

Det gør man nemmeste (sagde han) ved at åbne fronten og tage varmeveksleren ud (sekskantet, grøn i midten), det eneste man skulle sikre var at tage den lille sorte temperatur føler ug (og ind igen bagefter) og huske at sætte den den samme vej ind igen.

Når den var ude kunne jeg så observerer spjældet. Det viste sig at når maskinen troede spjældet var åbent så var det lukket og omvendt. Det var jo også hvad jeg havde regnet mig frem til.

Man kunne ikke "rette" på spjældet ved at dreje den rundt, den nulstillede sig hele tiden igen. Jeg løste det ved "bøje" spjældet lidt så det kunne komme ud af sin holder (i toppen) og så dreje den 90 grader og sætte det tilbage igen. Dermed passede det faktiske med det som maskinen "troede".

Så virker det. I dag er mine tal på Køl:

Status = Køling
Bypass= Åben
Panel = T15 24 grader
Fugt = 62%
Indblæs = T2 22 grader
Udsug = T3 24 grader
Udeluft = T8 20 grader
Afkast = T4 23 grader

Og det er jo meget mere rimeligt :-)

Det skal siges at Nilan (Poul) også sagde at vi aldrig kommer helt ned på indblæs = udeluft der stadigt vil flyde en del luft gennem veksleren men at spjældet lader en hel del luft smutte forbi.
Jeg har samme udfordring med vores nilan ct 300 top :-( har haft vekseleren ude for at se hvordan bypass spjældet stod. Hvordan skal den stå når den skal være åbent, skal den stå på tværs så der er fri passage mellem de to filtre?
Hej, Ja

Det skal når det er "åbent" stå på tværs så der er fri passage mellem de to sider. For mig var det væggen og så filteret. Jeg måtte lige bøge den lidt fri, så vende 90 grader og så indsætte igen.

/S
Annonce
Hvordan får I selve veksleren ud. Jeg synes det virker som om den sidder fast i bunden (som om at den står oven i en skål)?

jasedk

-
Det er en lille kondensbakke med en tud så vandet løber korrekt ned i kondensbakken. Den lille bakke krydset står i skal trækkes med ud.
Vh Temsen

Temsen
Jeg har også kæmpet med forståelsen af hvorfor den ikke køler mere end 2 grader når spjældet var åbent end når den er lukket. Men efter at ha skildt monstret af gik det op for mig!

Før stod den på
Indblæs: 23gr
Udetemp: 15gr
Udblæs: 25gr
Afkast: 19gr

Efter lidt modificering, så siger den nu
Indblæs: 17gr
Udetemp: 15gr
Udblæs: 25gr
Afkast: 25 gr

Nu er der 100% luft gennem bypass og dermed dejligt kølig luft til huset som koger på 25 i aftentimerne, og 30 i dagtimerne. Glæder mig til at se virkningen imorgen.
Jeg prøver lige at genåbne en gammel tråd her:

Vi har en Nilan Comfort, og i dag lagde jeg mærke til, at systemet tilsyneladende ikke køler som det skal. I eftermiddagsheden satte jeg systemet til "køl" i hovedmenuen. Men den orange diode lyste ike op, og da jeg kiggede i menuen "vis data/status" stod der "varme" på displayet. Luften der kom ind vat betydeligt varmere end luften der kom ud af huset. Efter en masse tænd/luk/genstart fik jeg liv i den orange diode, og status siger også køl, og følende data kan aflæses:
T15: 29 grader
Fugt: 43%
T2: indblæs 25 grader
: udsug28 grader
T8: udeluft 20 grader
T4: afkast 24 grader

Hvordan kan det være, at indblæs er 25 grader, når udeluften kun er 20? Kan det være at der er en fejl i systemet, og at luften der kommer ind bliver varmet op af luften der kommer ud? Det burde vel ikke ske, når systemet er sat til køl?!?

PS: Jeg har været oppe på loftet for at lede efter det spjæld, som omtals her. Uden held
Skrevet af kbentley på 21-08-2015 23:55
Jeg har også kæmpet med forståelsen af hvorfor den ikke køler mere end 2 grader når spjældet var åbent end når den er lukket. Men efter at ha skildt monstret af gik det op for mig!

Før stod den på
Indblæs: 23gr
Udetemp: 15gr
Udblæs: 25gr
Afkast: 19gr

Efter lidt modificering, så siger den nu
Indblæs: 17gr
Udetemp: 15gr
Udblæs: 25gr
Afkast: 25 gr

Nu er der 100% luft gennem bypass og dermed dejligt kølig luft til huset som koger på 25 i aftentimerne, og 30 i dagtimerne. Glæder mig til at se virkningen imorgen.

 

Kunne du skrive lidt om hvad du gjorde?

Og virker det bedre nu?

Jeg kan nemlig heller ikke få indblæsnings graden til at falde i takt med uddørs temperaturen falder.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis