Kældervæg

Hej derude,

Jeg vil gerne gøre kælderen pæn igen, og vil derfor pudse den op. Det er en halv kælder (halvdelen over jorden) og det gamle puds samt maling skalder af, som billederne herunder viser:








Jeg tænker jeg bare skal banke pudset af, og efterfølgende pudse op igen.. Derefter vil jeg male med diffusuionsåbent (staveplade) maling..

Har læst en del om det på nettet,bl.a. herinde, og nogle mener man skal blande cement i pudset. Kan det anbefales?

Er der noget jeg overser/mangler?

Venlig hilsen ham med 10 tommelfingre, menm masser af tid :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er fugt som er i vægen og det skal du have løst først med omfangs dren eller ligende
og så kan du pudse op male og hvad du vil. blandingen kan den lokale mure mester svare dig på eller bygge marked
Dræn er ikke en mulighed.. Det er for omfattende, da der er hævet terasse samt fliser hele vejen rundt om huset.... Så hellere lave det hele igen om et par år på de vægge med ydermur..

Er min fremgangsmåde som nævnt ovenfor så rigtig?
http://www.kandu.dk/spg105242.aspx

Det er det bedste svar jeg har kunnet finde i alle de timer jeg efterhånden har søgt på nettet.. Håbede bare på folk herinde havde lidt mere styr på det end på kandu.dk hvor folk får point for deres hurtige svar og derfor måske "smører" tykt på for at få en god karakter..
Nogle gange må man bare accepterer at ens kælder ikke er tør - men våd.

Du kan prøve at banke pudsen ned og lave en Vandex eller Sika behandling. (Eller lade være med at banke pudsen ned hvis den sigger ordentligt fast).

Umiddelbart sprøjter der jo ikke vand ud af væggen, så der skulle være gode muligheder med kemiske tætningsmidler.



Hej

Det kommer også meget an på hvordan du gerne vil have kælderen til at se ud og hvor forkromet løsningen skal være. Jeg har drænet og pudset det meste af min kælder op og malet med cempexo. Stort arbejde, men holder i mange år.

Men i min vaskekælder havde vi heller ikke mulighed for at dræne, og det skulle bare shines op. Ser der bankede jeg den løse puds ned, ala det du har på væggene. Rensede væggene med en god børste for alt løst-siddende sten/puds m.m. Og så gav jeg det simpelthen bare nogle lag cempexo. Resultat en rustik kældervæg med konturer af rå-væggen indenunder. Der skaller lidt cempexo af med tiden og der er lidt salt-udblomstringer, men så får det bare lige en lappe-løsnings-tur med ny cempexo. Virker fint til formåleyt og nem og billig løsning.

mvh jan
mange tak for de mange gode svar.. Det er vidst bare at gå i gang :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også