Trækning og installation af internet og tv.

Hej alle, 

Er igang med en større renovation i min lejlighed og skal i den forbindelse have lavet ny el. Samtidig ville jeg derfor gerne have trukket internet og tv med rundt i stuen. Jeg har kigget på lk.dk, men kan ikke finde hoved eller hale i hvad det er de har som jeg skal bruge.

Mit tv og internet kommer ind gennem væggen fra et andet rum, her vil jeg have et udtag. 
10 meter længere henne vil jeg også gerne have et udtag til både tv og internet.

Så såvidt jeg kan gennemskue skal jeg bruge:
 10 meter kabel af hver
 2 tv udtag (den ene med mulighed for videreførsel af kabel fra bagsiden)
2 internet udtag (den ene med mulighed for videreførsel af kabel fra bagsiden) 

På billederne ses hvad der er at arbejde med, på første billede er der hvad jeg formoder er radio og tv signal.

på det næste er der internet - forstår dog ikke helt hvorfor jeg har 2 indgående kabler?


Er der nogle der har viden på området og kan råde og vejlede, gerne med links.


På forhånd mange tak 

- Simon




8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
første billed er radio/tv. en tilgang, og en afgang. Hvor læber afgangen hen? ved ikke om man kan få antennestik hvor der kan side 3 kabler i.

på næste billed har du 2 kabler ind, fordi der er 2 stik. Et kabel til hvert stik.
LOL ang.det første billed med 2 tv/radio stik, du er sikker på din overbo stadig har tv signal ikke?, tænkte bare det kunne godt være at signalet gik ind hos dig og videre fra det andet kabl op til overboen ??

radio og TV plejer og være i samme kabel, en modstand i selve stikket til radio delen sørge for at dele signalet, det kan også være det andet kabel er ført videre til et andet rum og en tidligere lejer/ejer har fjernet dåsen hvis han ikke skulle bruge den..
Hej Simon

God ide at tænke fremad med kabler og lign. men jeg tror altså at fremtiden er trådløs mht. både tv og internet signaler.
Tænk over det inden du bruger for mange penge på håndværkere og stikdåser.

Mange hilsner
Polite
 
Trådløs TV kan kun laves i god kvalitet hvis hver modtager har sin egen antenne og bruger DVB-T signal.

Der findes så vidt jeg ved ikke udstyr der trådløst kan sende kabelTV signal ud til flere modtagere, i det mindste ikke til priser der kan accepteres af normale forbrugere.

Du skal være sikker på at dine TV kabler er dobbelt skærmede (udenom midterlederens isolering skal der være en folieskærm og en vævet metaltrådsskærm, hvis der kun er den vævede skærm får du problemer med digital modtagelse.

Desuden skal alle koblingsdåser og stik være højfrekvenstætte, stik med et plastlåg dur ikke.
Når du nu aligevel er ved at fræse el i væggen, så ville jeg nok lave TV+strøm udtag helt oppe på væggen.
Således at en evt. fladskærm ville kunne monteres med skjulte kabler.

Mht til internettet, så ville jeg personligt springe over at lave stik, og i stedet finde et godt sted til en trådløs router.

Mvh Thomas

Annonce
akselj@
Enig, tv signalet - som det er i dag - er problematisk at sende til flere modtagere hvor hver især skal kunne vælge kanaler - Stofa gør det dog!

Jeg tror fremtiden medier vil blive distribueret via vores gamle tlf. stik eller trådløst - en antenneforening burde kunne sende signalet videre til deres aftagere..!??

Okay , måske er jeg lidt for mange år fremme

Mange hilsner
Polite
 
Altså til antennen, som jeg lige kan se på billedet skal du selvfølgelig ha hugget en indmuringsdåse i, en 1½ modul jeg kan ikke helt se om det er en 2 modul dåse du har siddende ved siden af men disse ville være mest optimalt at sætte sammen så.

Lad os nu sige at du havde planlagt 2 50/50 stikdåser i din nuværende indmuringsdåse, så kan du istedet for en 2 modul ramme købe en 3,5 modul ramme, så ligger dit antenne udtag godt nok ned men det giver det pæneste resultat hvis du spørger mig.

Antenne udtaget du skal bruge er evt. dette her: http://www.elvvs.dk/category.2212.article.20029

Hvad angår dine netudtag så må jeg gå ud fra at de 2 kabler render til hver sit udtag i den dåse, alt andet ville ikke helt give mening, men er de så patchet op fra en router et andet sted i lejligheden ?

Ja og ang. de stik med plastlåg så trækker de nu udemærket digital signal igennem så kan ikke se ideen i at bruge andre / dyrere, ja medmindre du da har dem liggende

Skriv endelig hvis min forklaring var lige rodet nok så må jeg se om jeg kan gøre det bedre

 - mvh. Esben

Jeg var igår i Brincks elektronik på frederiksborggade, og blev godt rundbarberet. De mente også at overboens tv var forbundet via min lejlighed, så det skal i hvert fald fikses.

Årsagen til al kabeltrækkeriet er at det nuværende sted hvor kablerne kommer ind i min lejlighed ikke er videre praktisk, til f.eks. opsætning af router og andet. Så for at holde alle døre åbne ville jeg lave endnu et udtag et mere praktisk sted. Hvor jeg kan opsætte min router uden at det bliver alt for tydeligt.

God idé med opsætning af 3,5 moduls dåse, men har som du rigtig nok har set en 2 moduls til stikkontakter, og skal derudover både have internet (1,5 modul) og tv (1,5 modul), så der er noget der kommer på højkant lige meget hvad.

Tak for alle svarene, det hele kan bruges bortset fra det trådløse tv - det ville ellers være skide smart.

Simon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis