gulv på gammel 1. sal

Hej alle!

Jeg er ved at istandsætte mit uudnyttede loft. I den ene ende et soveværelse, i midten op til kip og i den anden ende bliver der en stor hems. Det er et ældgammelt hus fra 1877 og der løber bjælker på tværs af huset.

Gulvet hvor der skal være hems gynger rimelig meget i midten og jeg er i tvivl om hvordan jeg skal lægge det nye gulv. Pt. ligger der et gammelt og grimt plankegulv (blandede brædder) oven på tvær bjælkerne. Der er 3 tvær bjælker under hemsen med ca. 170 cm i mellem. Den ene ligger på gavlen og den sidste ligger på en bærende væg. Den midterste derimod "hænger" frit ca. 4½ m og er synderen!

Min oprindelige plan var at lægge strøer (45x95) oven på det gamle gulv på langs med huset og dernæst et plankegulv på tværs.

Jeg vil nu helst lægge plankegulvet på langs med huset, men så kræver det at jeg lægger strøerne på tværs.

Er det en mulighed? - umiddelbart tænker jeg at det IKKE vil gøre gulvet stærkt nok.

En mulighed var også strøer på langs, 22mm gulvspånplade og dernæst plankegulv på langs, men der er i forvejen lavt til loftet og jeg vil gerne undgå at gulvet bliver for højt.

Håber på svar og på forhånd tak!
Anders


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billeder... ?

For er lidt i tvivl om hvad du mener ?
Velkommen til!

Kan du ikke slippe afsted med at lægge nogle flere spær på tværs af huset i samme højde som de eksisterende, evt. ved at stikke dem ind gennem taget, som forhåbentlig er til at pille nogle tegl eller plader af?

Hvis jeg forstår dig ret, er huset kun 4,5 meter bredt, og så vil en forøgelse af tykkelsen på etageadskillelsen være uacceptabel især når der også skal fragå plads til isolering.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa

Jeg har vedhæftet 2 billeder. Ét oppefra og et nedefra.

Huset er ca 6½ m bredt, men der hvor problemet er, er der en bærende væg ca. 2 m inde. Så bjælken man kan se nedefra spænder over ca. 4½ m, fra væg til ydermur. Det er vist ikke en mulighed at lægge en ekstra bjælke ind, da de er synlige nedefra.

Oppefra kan man se at de eksisterende gulvbrædder mødes oven den den bjælke.

Mit spørgsmål er hvordan laver jeg bedst et gulv som er stabilt og er med til at holde den midterste stolpe oppe (eller fordeler presset).

Jeg har allerede købt et plankegulv, som jeg helst vil lægge på langs med huset.

Håber info er ok, - og tak for velkomsten


 

Det var nu ikke meget billede, jeg kunne se!

Hvad skulle det gøre, at man kan se nogle ekstra bjælker nedefra? Du kan jo tildanne dem, så de ligner de gamle.

Jeg har i en 6 meter bred længe lagt en ekstra bjælke ind, som også er synlig nedefra. Det er der aldrig en kæft, der bemærker.
Andre steder har jeg lagt forstærkninger på siden af de eksisterende bjælker og lukket af på undersiden med krydsfiner.
Jeg har 140 cm visse steder og mit bjælkelag er 6 x 6 " eller 150x150 mm.

Det vil klart gavne stabiliteten i gulvet, alene det, at du undgår at samle plankerne over den svageste bjælke, men i stedet for lægger dem ubrudt hen over. Hvis du ikke vil lægge ekstra bjælker ind, ville jeg lægge 2 lag 25-30 mm plankegulv. Det første på langs af huset og så det sidte på tværs, selv om du måske ikke bryder dig om det. Det har jeg og lever fint med det!
Dog tror jeg ikke du helt vil kunne undgå, at gulvet gynger lidt.
Kunne du leve med en bæring fra kip og ned i bjælken, f.eks. et 12 mm rundjern, ville den kunne klare meget af gyngeriet, men optimalt er det ikke.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mange tak, - og undskyld. Her kommer billederne!

Jeg er ikke meget for at lægge en ekstra bjælke ind, da jeg skal igennem både mur, væg og køkkenskab. Desuden er det et gulv på ca. 20 m2, så jeg tænker det må være muligt uden. Derudover har vi for kort tid siden gjort underetagen istand og min kære hustru vil ikke blive glad

Måske er min oprindelige plan bedst med strøer på langs med isolering imellem og dernæst gulvplanker på tværs.
Der skal vel være et brandisoleringslag ikke? Desuden ligger der nogle ledninger som skal skjules under gulvet.

Vil det være helt forkert at lægge strøer på tværs ovenpå det eksisterende gulv og gulvplanker på langs, måske to 45x95cm skruet sammen over den midterste bjælke for at styrke denne.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Med begærlig grådighed kastede jeg mig over dit indlæg for at se billeder, men ak!

Et eller andet sted under menupunktet OM LDS, har jeg lavet en beskrivelse af, hvordan man lægger billeder ind

Du skal vel have det gamle gulv af på 1.salen? Så kan det da ikke være så umuligt at lægge et par nye bjælker ind, evt. ved at pille lidt tag af?
Så må hustruen vælge mellem at gynge eller male loft en gang til!

Den med ekstra strøer på langs af huset oven på det gamle møggulv, vil formentlig ikke løse problemet med gyngende gulv alene, og fordrer at du ikke er meget mere end ca 1½ m høj!

Med venlig hilsen
ktm

 

Mike og ktm.
I 2 minder mest af alt om er to blinde til deres første stripperteseshow.
Beklager virkelig!
Missede lige knappen med indsæt billede. UPS

Så lykkedes det

Set nedefra

set oppefra

Der er ok plads til 95cm strøer og 22mm gulvplanker


 

Med lidt behændighed burde du kunne snige nogle bjælker op nede fra, som så kommer til at ligge op til og støtter mod din listebeklædning.
De behøver jo ikke gå ud på den anden side af den indvendige væg, hvis der på den anden side er et overskab.
170 cm mellemrum er voldsomt!

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også