Valg af varmepumpe (jordvarme)

Hej

Til vores nye hus skal vi have jordvarme. Jeg har haft kig på Danfoss DHP-H, som er en varmepumpe, som har de korrekte mål til den tiltænkte placering i bryggerset. Den omtalte varmepumpe koster ca. 80.000,- kr. En anden varmepumpe, som kunne passe i størrelsen er en Bosch varmepumpe. Den kan man købe for ca. 45.000,- kr. Det er jo en ret stor prisforskel og spørgsmålet er nu, om det kan svare sig, at give ca. 35.000,- kr. mere for at få et Danfoss anlæg.

Der kan købes ret meget ekstra strøm for 35.000,- kr., men spørgsmålet er om det alligevel kan svare sig at købe et Danfoss anlæg. Huset er på 316 kvadratmeter fordelt på 2 plan.

Er der nogen, som har nogle kvalificerede bud på, hvilket anlæg jeg bør vælge ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart lyder det ikke heeelt korrekt med sammenligning af omtalte priser på de gældende varmepumper.

En Danfoss DHP-H koster ca. 80.000 opsat og installeret (ekskl. gravearbejde)
En Bosch koster ikke kun 45.000 opsat og installeret (ekskl. gravearbejde)

Det lyder som om du sammenligner et komplet tilbud med en pris udelukkende på selve varmepumpen..
Prisen komplet (ekskl gravearbejde) er stort set ens selvom du vælger Danfoss, Bosch Vølund, DVI, m.v.

Da der er kommet så mange forskellige varmepumper på markedet, afhænger det meget om hvilken mærke der tiltrækker mest. (Nogen er til Ford, andre Opel) hvis du forstår hvad jeg mener.. :-)

Jeg personligt er tilhænger til DVI varmepumpen, da den er fuld integreret (www.jordvarme.dk) Men hvis jeg skulle vælge mellem Danfoss og Bosch, ville jeg klart vælge den nye Bosch model der er kommet markedet frem for den omtalte Danfoss model.

Én af de store ulemper ved Danfoss er bl.a. at anlægspumen er en C/D mærkede standard cirkulationspumpe hvori at den nye Bosch samt DVI er med a-mærkede omdrejningsregulerede pumper. (De beregnes ikke i COP værdien) Den anden ting er at ved både Bosch og Danfoss skal du have monteret en buffer beholder ved siden af. (evt en 80 eller 100 liters. - Ved DVI er den indbygget. - dvs. perfekt til indbygning i bl.a. bryggers m.v.

Men igen en smags sag.

Håber du blev en smule klogere. :-)
Med hensyn til varmepumper, så er dimensioneringen noget kompliceret. Fremløbstemperatur, isolering, radiatore/gulvvarme er faktorer, der alle indgår. Du skal have fat i en proff eller tre til at komme med en beregning af størrelse og pris inden du har noget du kan bruge seriøst.
IVT og Bosh er samme pumpe, men med forskellige navne. Ellers er DVI også et godt bud sammen med Nibe/vølund.

www.heatpump.dk er stedet, hvor du finder folk med et dybere kendskab til VP. Kig ind og bliv lidt klogere, så du kan stille de rigtige spørgsmål til sælgerne.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Tak for de mange svar. Der er dog nogle punkter, som undrer mig lidt.

Priserne, som jeg kan finde, uden installation er følgende:

http://www.vvs-grossisten.dk/index/danfoss-dhp-h-opti-pro-8-kw-p45234
http://www.lavprisvvs.dk/shop/bosch-7974c1.html

Bosch har jeg set billigere, men kan ikke lige finde linket.

Yderligere forstår jeg ikke, hvorfor der skal benyttes en ekstra buffer, når der nu i både Danfoss og Bosch findes en integreret tank på ca. 180 liter. Er det ikke nok, når der er gulvvarme over hele huset ?

M.h.t pumpen, kan jeg se, at Danfoss skriver følgende:

Den nye Opti teknologi inkorporer et intelligent styresystem, som via hastighedsregulerede cirkulationspumper sikrer, at ydeevnen altid er tilpasset aktuelle forhold og behov i varmesystemet.

Hvis ovenstående fungerer er det vel perfekt, men det som der menes er måske, at pumpen bruger for meget strøm i forhold til lavenergipumper. Jeg kan ikke lige finde dokumentation for, hvilken pumpe Danfoss benytter.

Jeg har hørt, at Danfoss varmepumpen sælges under et andet navn Sverige. Er der nogen, som kan bekræfte dette, og er der tale om præcis et samme anlæg ?

Selvbyggeren

Skrevet af Selvbyggerenmanden på 18 jul 2011 06:41
Hej

Tak for de mange svar. Der er dog nogle punkter, som undrer mig lidt.

Priserne, som jeg kan finde, uden installation er følgende:

http://www.vvs-grossisten.dk/index/danfoss-dhp-h-opti-pro-8-kw-p45234
http://www.lavprisvvs.dk/shop/bosch-7974c1.html

Bosch har jeg set billigere, men kan ikke lige finde linket.

Yderligere forstår jeg ikke, hvorfor der skal benyttes en ekstra buffer, når der nu i både Danfoss og Bosch findes en integreret tank på ca. 180 liter. Er det ikke nok, når der er gulvvarme over hele huset ?

M.h.t pumpen, kan jeg se, at Danfoss skriver følgende:

Den nye Opti teknologi inkorporer et intelligent styresystem, som via hastighedsregulerede cirkulationspumper sikrer, at ydeevnen altid er tilpasset aktuelle forhold og behov i varmesystemet.

Hvis ovenstående fungerer er det vel perfekt, men det som der menes er måske, at pumpen bruger for meget strøm i forhold til lavenergipumper. Jeg kan ikke lige finde dokumentation for, hvilken pumpe Danfoss benytter.

Jeg har hørt, at Danfoss varmepumpen sælges under et andet navn Sverige. Er der nogen, som kan bekræfte dette, og er der tale om præcis et samme anlæg ?
Som jeg skrev tidligere, så er dimensionering af VP en kompliceret sag, så du skal absolut have fat i en proff til at lave beregninger. Det gælder både størrelsen på pumpen, slangelængder osv. Vælges pumpen for lille kommer du til at bruge for meget elpatron, som er dyr da COP er 1,0, vælges den for stor kommer den til at kører ikke-optimalt, foruden du skal have lagt en masse ekstra (unødvendig) slange á ca 50 kr/m. Bliver slangen for kort får du for kold brine-temperatur, og dermed for ringe virkningsgrad på pumpen. Slangelængden skal også dimensioneres efter jorden, den er er gravet ned i. Tør/våd/sand/ler/muld. Og sådan kan man blive ved. Det hele skal passe sammen. En proff'er kan beregne det hele udfra dit tidligere forbrug, jordbunden, osv og give dig et rigtig godt bud på den rigtige løsning. Udfra dette kan du vælge den rigtige størrelse pumpe, og om du så vil lade andre om opsætningen, eller gøre det selv, det kommer først som næste spørgsmål i rækken. Som antydet kan du komme ud i rigtig skidt økonomi, hvis der ikke træffes de rigtige beslutninger fra starten.

Omtalte tank er en varmtvandsbeholder, sådan lige det jeg hurtigt kan se. Bufferen har en anden funktion, nemlig at gemme noget opvarmet radiatorvand, så pumpen ikke skal starte så ofte. Start/stop slider på pumpen foruden det tager et par minutters opstart at få etableret de rette tryk/temperaturforhold i pumpen til at producere varme. Lange drifttider giver bedre økonomi, derfor sættes en buffertank, som den kaldes, ind i systemet.

Gulvvarme er, som udgangspunkt, rigtig godt til varmepumper, da gulvvarmen bruger en lav fremløbstemperatur, hvilket gavner COP'en gevaldigt. Der er imidlertid en verden til forskel på, om det er at let gulv (træ), eller et tungt gulv (beton) varmen er lagt i. Sidstnævnte kan oplagre en masse varme, og kræver derfor måske ikke en buffer, mens et trægulv ikke kan lagre varme, og derfor har brug for en buffer. Igen noget der skal vurderes af en med forstand på dette.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis