Afstand til brændbart ved brændeovn

Hejsa

Jeg har et ~88cm væg stykke hvor der gerne skulle hænges en brændeovn...

Problemet er på den venstre side, støder væggen op til en indv dør og dermed brændbart materiale. En brændeovn er vel en 45-50cm og typisk er der 50cm afstandskrav(hvertfald de Morsø jeg har kig på).

Er det nok at tage dørgerigtet af, eller tæller karmen også med, selvom den jo er plan med væggen ?

Det er sådan lige til øllet, og nok noget for en skorstens fejer men vil gerne høre lidt bredt derude ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Afstand til brandbart materiale er afstand til brandbart materiale. :o)

Bortset fra fodlister.

 

Jeg skal selv til at opstille en gulvmodel fra Morsø. 6100 serien.

 

Og mener at Morsø's monteringsvejledning er decideret fejlagtig eller misvisende.

 

De 400 mm gælder kun fra siden af ovnen. Og på ovnens bredeste sted. For alt hvad der er BAG ovnens bredeste dimension gælder kun 150 mm.

Og i hvert fald er alt hvad der er BAG selve ovnen kun 150 mm.

 

Det fremgår tydeligt når du ser på hvordan kravene defineres når ovnen opstilles i et vinkelret hjørne.

 

http://www.morsoe.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fPDF%2fMODERNE+OVNE%2f6140+-+6143+-+6148%2f72610400+-+6100+N-EN_DK_ENG+-+DEFRA.pdf

 

 

Det skal indrømmes at jeg ikke endnu har snakket med hverken Morsø, skorstensfejeren eller Skorstensfejerlavet af 17&grønlangkål.  :o)

 

Men jeg hører gerne hvad svar du får andre steder fra.

 

Nøe.
Det er gældende lovgivning der gælder, herunder SBI's udlægning af teksten i BR10.
Det er (heldigvis) ikke den lokale skorstensfejermesters tilfældige humør der afgør sagen!
Skrevet af hpox på 17 jul 2011 19:41

Det er (heldigvis) ikke den lokale skorstensfejermesters tilfældige humør der afgør sagen!
He he, det er vist gået fordi deres næse....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis