Hvordan opbygger jeg mit tegltag ?

Hej Venner.

Jeg er ved at bygge hus. 
Den bærende konstruktion laves af limtræsrammer som hviler direkte på fundamentet. På ydersiden af limtræsrammerne skal jeg have et vindtæt lag og isoleringen mellem rammerne placeres helt ud til dette vindtætte lag. Jeg tror at jeg vælger huntonit undetagsplader som vindtæt lag både på vægge og tag. På den kolde side af det vindtætte lag skal jeg have et ventileret hulrum (72 mm ?). Hulrummet går ubrudt fra sokkel til tagryg.

Jeg havde oprindeligt tænkt mig at få lavet et tagpaptag, da jeg mente at dette var en billig tagløsning.(første principskitse) Jeg kunne så senere lægge tegl ovenpå hvis jeg skulle få lyst til det - men nu tænker jeg at få lagt tegl/betontagsten med det samme da prisen på et tagpaptag ikke er væsentligt billigere end tagltag.

Jeg har læst mig til at et tegltag typisk lægges med 25mm afstandslister. I så fald ville mit ubrudte ventilerede hulrum blot blive 25mm hvilket jeg syntes er for lidt. Jeg tænker i stedet at ligge 2 lag taglægter på kryds således at det nederste lag fungerer som afstandslister. Er det en brugbar løsning ? (anden principskitse)

I øvrigt:
1. Taghældning: 40grader
2. Der bliver ikke loftsrum, så stenene kan ikke understryges.

Er mine planer konstruktionsmæssige forsvarlige ? Ville I gøre noget anderledes ?
Jeg takker for alle kommentarer.



 Henning, Lolland

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der med det ubrudte ventilerede hulrum fra sokkel til kip.
Er der nogen særlig ide i det?
Er det fordi der ikke må være udhæng, eller tagrende eller andet?

Rent byggeteknisk er det ikke voldsomt smart med så lange ventilerede stræk! Selv om det jo gavner med de 72 mm.
Hvordan vil du iøvrigt opbygge især det lodrette ventilationsareal og facadebeklædning.
Der bliver ikke noget nævneværdig tagudhæng, men dog tagrende. (Sådan en kvartcirkel-tagrende som fastgøres på facaden)

Hulrummet skulle blot skabes/opbygges af lodrette lægter med x centimeters afstand. Jeg havde ikke overvejet at det kunne give problemer med lange stræk, men tænkte derimod at det ville give en god skorstens-virkning. Måske jeg kan få plads til ventilationsåbninger bag/under/over tagrenden ?

Jeg regner med at facadebeklædningen bliver nogle eternit-lignende plane plader.
 


 Henning, Lolland

Det er nu mest osse fordi det er usikkert hvor godt ventilationen vil virke. Måske dur det, måske ikke.

Ihvertfald gælder reglen om tagrumsventilation på 1:500 del med visse forbehold.

Som bla. fremgår af nedennævnte anvbefalinger fra Cembrit.

(Som åbenbart er helt nye og som jeg ikke tidligere har set)

http://www.cembrit.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDE%2fBrochurer%2f299_Ventilation.pdf
Hvis der benyttes Huntonit undertag, er der ingen problemer med den opbygning, du skriver kun 2.5 cm luft under lægterne, det passer ikke helt, du skal huske at der er ca.2 cm nedbøjning på midten af undertaget, jeg ville dog ikke være nervøs for den konstruktion, da der også kommer luft mellem huntonit pladernes overlæg.

Også er der rigeligt med 25mm luft under lægterne, du skal huske at der også er luft under dit tegltag.
Det ved jeg ikke, det skal jeg næsten se for at udtale mig om det, er jo ikke lige tagarbejde...

I din skitse med tegl/betontag har du ikke taget højde for, at huntonittaget skal føres ud i tagrenden, og derfor kan du ikke have en ubrudt ventilationsspalte fra sokkel til kip.

Skarpt der, Nautrup!

Men ved tagpapløsningen er detaljen faktisk rigtig nok.

Og ved tagstensmodellen er der jo egentlig heller ikke noget krav om at vindafdækningen skal føres ud i tagrenden.
Måske vil Holland endda oplægge teglsten med Danflock.
Som jeg forstår er dit foretrukne mærke. :o)
Mange tak for svar. Jeg var ikke klar over at huntonitten skulle ud i tagrenden, tak for den reminder. Hvis huntinitten alene tjener som vindafdækning kunne det vel udelades, men jeg havde tænkt at den skal også skulle fungere som undertag....

Så jeg skal altså finde en pæn løsning til at udlufte facadens ventialtionsspalte. Det var lidt en streg i regningen da jeg kunne ønske en meget minimalistisk overgang mellem facade og tag og jeg kan næppe skjule udluftningsspalten helt......

PS: Jeg  har ikke lagt mig fast på tegstenene endnu, men de skal være plane og sorte/mørkegrå. Jeg er i færd med at undersøge hvad der findes på markedet.


 Henning, Lolland

Den skal jo ikke være ret bred. Spalten. Den kan næsten skjules bag tagrenden.


http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rheinzink.dk%2F&ei=7RckTtLdOs_Bswboj73yAQ&usg=AFQjCNH7E5R9zbbXLb41LM5qN6E24RzIvA
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis