udregne opladningstid

Jeg har fundet et par opladere og batterier i mine gemmer. Batterierne er på 2650mah.

På den ene oplader står der output: 1-4x1,35v = /110/250mA

På den anden står der output: AA - 2x(2.8/5.6 = 320mA 3.58VA)

Det er ikke intelligente ladere.

Hvad betyder talene og hvordan regner jeg ud hvor mange timer de tager at oplade hhv. et, to, tre og fire batterier?

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah den ene er jo kun til AA batterier så det kan da ikke være et problem, den anden kan nok tage flere størelser, og det er fuld stændigt lige meget om du stopper 1 eller 4 batterier i, det tager lige lang tid.
Men husk at du kun må bruge opladelige batterier, og har du gamle liggende kan du godt tyre dem ud på den blå hylde, de kan ikke holde på strømmen længere.
Ladetiden, stop batterier i og se hvor lang tid der går
Skrevet af Axell på 17 jul 2011 09:17
Jeg har fundet et par opladere og batterier i mine gemmer. Batterierne er på 2650mah.

På den ene oplader står der output: 1-4x1,35v = /110/250mA

På den anden står der output: AA - 2x(2.8/5.6 = 320mA 3.58VA)

Det er ikke intelligente ladere.

Hvad betyder talene og hvordan regner jeg ud hvor mange timer de tager at oplade hhv. et, to, tre og fire batterier?

Kan man stille på noget ved den første oplader mht ladestrømmen siden der står 110/250mA? Om ikke andet kan du for at udregne ladetiden som tommelfingerregel tage (batterikapaciteten/ladestrømmen) * 20% til tab
(2650/250)*1,2 = 12,72 timer
Men det kræver selvf vi ved hvilken strøm den lader med :-)

Den anden er lidt mere tricky... måske betyder det at der skal lades med batterier i par af to altså enten 2 eller 4 batterier samtidig. 
ok. Jeg skrev ikke alt hvad der står på dem. Her er det hele:

Friwo - Pro N - NiMH: (den tager AA, AAA og 9V)
Input: 230V~/50Hz/44mA/8W
Output: 1-4x1,35V=/110/250mA
Output: 1-2x10,15V=/20mA

Uniross - maxi charger NiMH/Ni-Cd: (den tager AA og AAA)
Input: 12V = 500mA
AA - 2x(2.8/5.6 = 320mA 3.58VA)
AAA - 2x(2.8/5.6 = 120mA 1.34VA

Det ser ud til at begge kun vil lade i par, da ladelampen/dioden ellers ikke lyser.

 

Det er lidt mærkeligt.. men ok.
Nummer et lader læser jeg som om den skulle kunne lade med et vilkårligt antal batterier men at ladelampen først lyser ved mindst 2 indikerer noget andet. Så er det jo bare 2 der skal til.
Hvad de 110 betyder i 110/250mA er svært at sige så længe det bare er en "Dum" lader. Jeg tror godt du kan regne med at den lader med 250mA.

Den anden lader er jo så mere lige til at gå til. Det var parvis som jeg gættede på. Ladestømmen er de tal der er opgivet i mA.

Hvis du bruger min formel burde du få et ca tal for opladningstiden.
På Friwo en er der også en anden diode hvor der står Trickle Charging

Jeg studsede også lige ved at der på Uniross står minuteur 7 hrs. Hvad kan det være for 7 timer der refereres til. Går ud fra hrs står for hours?

 

Annonce
Jeg gennemrodede lige bunken med brugervejledninger igen. En lille lap papir til friwoen. Desværre står der ikke meget. Men der står den slår fra efter 7 timer og så skule batterierne være ladet op uanset om der er 1 eller 4 i den. Det kan jeg bare ikke få til at passe med regnestykket (2650/250)*1,2 = 12,72 timer. Efter 7 timer vil de jo så kun være 55% opladt?

 

Det med trickle charge forklarer nok de 110.
Trickle charge er vedligeholdelses opladning hvor man skiftevis lader lidt og holder pause lidt. I den tilstand lader den nok med 110mA når den lader.

De 7 timer kan man ikke rigtig bruge til noget. Lade tiden afhænger jo af den strøm man lader med og batteriernes kapacitet. Så hvis ladestrømmen er konstant og den slår fra efter X timer vil batterierne kun blive ladet op til et vist niveau.
Det er kun anvendeligt hvis laderen er solgt til nogle bestemte batterier.
Nej, det er jo ærligt talt noget lort så. Det er naturligvis smart nok at der slukkes automatisk, så de ikke overoplades. Måske er 7 timer sat efter laveste batteri kapacitet.
En måde må så bare være at rive laderen ud og sætte den i igen efter 7 timer.

Jeg har tænkt på at købe en Ansmann powerline 4. Er det en du kender?

 

Nej det er ikke en jeg kender men den ser da rigtig fornuftig ud og nok en noget mere tidsvaerende løsning end de andre :-)
I hvert fald mange tak for hjælpen.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis