vådrums gips på stållægter

Hej har kikket på gyproc hjemmeside men er stadig lidt i tvivl
Vil sætte stål reglar op efter de angivne mål på deres hjemmeside og beklæde med 2 lag forskudt vådrums gips, men hvad med mellemrummet imellem eksisterende vægge og gipsen
skal det bare være hulrum eller lægger man isolering imellem når det er vådrum ?

2 af de eksisterende vægge er spånplader er det rigtigt forstået at jeg ikke må opsætte vådrums gips direkte på disse spånplader men skal have stålskelet imellem ?

Mvh
Thomas


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg for >10 år siden lavede badeværelser som let konstruktion i eksisterende trækonstruktion, var spånplade et udpræget fyord. Jeg ved ikke om man har lempet dette strenge syn siden.

Men da man siger at vådrumssikringen er den primære vandtætning, kan jeg ikke rigtig forestille mig, at det skulle give anledning til misnøje, hvis ellers du udfører din konstruktion i øvrigt korrekt og især udfører vandtætningen 200% korrekt. Dine vægge m.m. skal selvfølgelig stå ubetinget stabile uden mulighed for at de kan give sig ift hinanden i nogen retninger.

Jeg har arrangeret isolering i alle vægge mellem badeværelse og øvrige rum primært som lydisolering. Damer vi gerne kunne udfolde sig uden medhør på sådanne rum, hvorfor ved jeg ikke.
Jeg orker så heller ikke at høre på cisternes lyd, hvis toilettet benyttes under min skønhedssøvn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kommer an på hvordan konstruktionen ser ud bagved disse spånplader.

Generelt kan du godt fylde op med isolering ja, med mindre der er ydervægge.
Den ene spånplade væg er monteret på reglar som støder op til opvarmet rum.hvor der er osb og gips i rummet på den anden side
den anden spanplade væg er monteret på reglar med 100 mm isolering imellem og vindpap og derefter en mursten ud til det fri


Hvis ellers der er luft mellem reglar og mursten ud mod det fri, ville jeg ikke være betænkelig ved at fylde op med isolering her også.

Ind til opvarmet rum, har det jo mere eller mindre ingen effekt, hvis ellers der også isoleres mellem stålreglerne.
Annonce
der er luft imellem mursten og regler/vindpap, hvad med spånpladen skal den af ?
må jeg på den væg imod andet rum spare den plads stålreglar vil optage og skrue vådrumsgipsen direkte op på spånpladen
må man det ifølge byggereglerne i dag ?
Ja, hvis væggen er af min 70mm stål eller regler.

Spånpladen kan godt blive siddende, så længe der overdækkes af 2 lag vådrumsgips med forskudte samlinger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis