Nybegynder: Lave et alm. værelse om til badeværelse

Hej alle LDS'ere

Min kæreste og jeg er i øjeblikket igang med at kigge på huse, og falder over de her billige huse som.. Ja.. De trænger pænt sagt til en kærlig hånd

Jeg har mange kammerater og familie som er håndværkere og gør-det-selv folk, men jeg er desværre ikke den helt store gør-det-selv'er endnu.

Derfor vil jeg høre efter om hvor dyrt det "kan være" at renovere et værelse til et badeværelse.

Værelset ligger ved siden af bryggers, og jeg regner med jeg kan trække rør ind i værelset (hvis det overhovedet er lovligt) og på den måde få vand ind - jeg har ikke helt gaflet den med hvordan jeg skal få vandet ud igen, men det er et mindre problem!

Udover fliser, brusekabine, pænt inventar og maling, hvad skal der så laves? Jeg har læst mig frem til at man skal have en membran på gulvet, og omkring bruseren, men det er vel begrænset hvad det kan koste? (Jeg har læst det i en Alfix brochure).

Og bare rolig, jeg har ikke tænkt mig bare at kaste mig ud i det, men jeg er ved at regne på hvad det vil koste os at lave værelset om.

Følgende ting har jeg "fundet" som vi gerne vil have:

- Gulvfliser til hele rummet
- Vægfliser til bruseniche området
- Brusevæg
- Inventar (skab, armatur, spejl osv.)

og det beløber sig i cirka 20.000 kroner i materialer.

Hvad siger alle I godt folk til min plan, og hvor meget skal jeg regne med at det vil koste mig ekstra? Vi forudsætter at jeg selv kan lave det hele, og skal ikke tænke på arbejdsløn

Med venlig hilsen
Steffen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vandet ud er ikke et "mindre problem"..du skal have hugget gulvet op og lavet kloak og afløb..dernæst skal det reetableres med evt gulvvarme..

regn med
0-500 kr for grus til afretning
100 kr / m2 for gulvisolering
600 kr for en rulle gulvvarmeslange
400 for et rionet
ca 1200 kr / m3 beton (+evt tillæg for lille læs)(du skal have ca 10 cm beton, så 1 m3 rækker til ca 10 m2)

Dertil skal denneher kloak føres gennem div. rum og ud af huset.


/cs

vandet ud er ikke et "mindre problem"..du skal have hugget gulvet op og lavet kloak og afløb..dernæst skal det reetableres med evt gulvvarme..
Det troede jeg desværre heller ikke

Kan man forvente at man kan slutte det til det kloaknet som ligger i bryggers eller køkken.
Jeg havde helt glemt at det ligger imellem de to rum, så kan man ikke "bare" køre det sammen på en måde?

regn med
0-500 kr for grus til afretning
100 kr / m2 for gulvisolering
600 kr for en rulle gulvvarmeslange
400 for et rionet
ca 1200 kr / m3 beton (+evt tillæg for lille læs)(du skal have ca 10 cm beton, så 1 m3 rækker til ca 10 m2)

Dertil skal denneher kloak føres gennem div. rum og ud af huset.
Umiddelbart er det ikke noget der afskrækker med de priser du her remser op, men det eneste sprængende punkt er så om det er forholdsvis nemt at få etableret kloakken... Endnu et spændende element jeg må undersøge...
Har selv lavet et bad i et rum på min 1. sal. Med nogenlunde den indretning du skriver.

Materialer ligger for mit vedkommende på ca. 35.000 for 10 m². Der til kommer vvs-dele (rør, kloark, gulvvarme mv.) for vel omk. 15.000. Dertil arbejdsløn til smeden. Resten har jeg lavet selv.

Jeg er ikke gået amok i desing-dimse-dutter og lignende, men er dog ikke gået på kompromis med kvaliteten.

nej priserne på materialerne er ikke superhøje - og det er forholdsvist nemt at lave selv..

Dertil kommer selvf. priser på alt det andet der skal til, men det har du vist regnet med.. husk vådrumsmembranen!

jeg glemte lige dampspærren over isoleringen - regn med 3-400 for en rulle..

jokeren i det hele er at etablere kloak.
hvis bryggerset har støbt gulv, er det ikke noget man bare lige kobler til, medmindre du skulle være så heldig at den løber under det rum du gerne vil lave om..

Det kan du se på tegningerne du kan få fra kommunen..

/cs

Før afløbet ud og tilslut det udenfor.
Regne med at det bliver 3 gange så dyrt som du i din vildeste fantasi regner med.
Men det er rigtig sjovt og spændende at lave badeværelser.
Jeg lavede 4 her på matriklen, da jeg kom igang med det!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 16 jul 2011 21:26
Før afløbet ud og tilslut det udenfor.
Regne med at det bliver 3 gange så dyrt som du i din vildeste fantasi regner med.
Men det er rigtig sjovt og spændende at lave badeværelser.
Jeg lavede 4 her på matriklen, da jeg kom igang med det!



Nemlig - gang tid og pris med PI (3,14).

Gang så utålmodighed og brok fra konen med Pi^2 så passer det også.


 

 

 

Så er der mørtel/spartel, fliseklæb, vådrumsmembram, div. skruer, lamper, udsugning/ventilation, el, håndværkerløn (elektriker og vvs'er hvis det skal være lovligt), leje af blandemaskine til betongulv.

Og så kan man godt regne med de første 10.000 kr er væk i værktøj når man køber hus og skal renovere.

Hej Steffenborg:
Som efterhånden erfaren GDS/LDS med de mange fejl man betaler som nybegynder, har jeg et forslag til dig.

Del dit projekt i 2 dele:
1: etablering og forberedelse af værelset, således at du kan bygge et WC med div., ud af det.
2: etabler dit WC i det rum du har forberedt til det.

Jeg kan fornemme at du, ligesom jeg og mange andre, hellere vil tænke på selve toilettet/badeværelset end alt det møgirriterende etablerings arbejde som bare er POKKERS nødvendigt, hvis du vil have et godt resultat.

Lyt nøje efter dem som siger du skal grave 30 cm. dybere end du havde regnet med, de har som regel ret!

Rigtig god fornøjelse.

Mange hilsner
Polite
 
Der kommer altid overraskelser, og det tager altid længere tid. Det er nemt at "se" et projekt færdig for sig, men noget andet er in real life.
Selvfølgelig skal du gøre det hvis du har mod på det, men indstil dig på en læringsproces og frustrationer. Men forhåbentlig også et fedt slutresultat.
Husk på at vvs, kloak og el skal laves af autoriserede folk = det koster.
Noget du også må forberede dig på, er at hvis du først går i gang med at brække op og rive ned i et ældre hus, så dukker der ofte overraskelser op = det koster. Hvilken stand er din kloak under gulvet feks i? Hvad med el,- er der jord-stik tilhængeligt til at trække ind i badeværelset osv.

Som skrevet ovenfor, så er det ikke løgn at du skal gange dine estimerede udgifter med mindst 2. Den med PI har jeg ikke hørt før, men er nok ikke helt ved siden af. Der er alle mulige dimsedutter, fittings, små og større ting du skal have, plus at nogle ting må man bare købe mere af en man skal bruge.

Tjek lovkrav om vådrum!

Lad os høre om hvordan projektet skrider frem hvis du går i gang

mvh jan
Wow - jeg har desværre ikke erfaring med at lave badeværelse selv, så jeg kan ikke umiddelbart hjælpe. Men jeg vil dog ønske held og lykke.
Vi er pt i gang med at få lavet badeværelse, men jeg har så dog betalt mig fra det. Skaderne hvis du laver det forkert er så enorme og dyre, at jeg aldrig ville turde kaste mig ud i sådan et projekt selv. Bare tanken om noget kloak eller vandføring var blevet lavet forkert ville holde mig vågen om natten.

Vær desuden opmærksom på at mange dele af arbejdet i et badeværelse er altså ikke lovligt at lave selv. Det være sig store dele af VVS-arbejdet og godt al el-arbejdet. Selvom man normalvis må tilslutte lamper i andre rum, så vær opmærksom på at det må du altså for det meste ikke i vådrum (så vidt jeg husker må du godt hvis det falder ind under el zone 3, men det er vist også det eneste). Så du kommer næppe uden om at betale nogle penge til håndværkere.. Vores elarbejde kostede f.eks. ca. 11k inkl. moms og materialer ..

Men som sagt: Held og lykke. Jeg kender flere der har lavet det selv med rimelig okay resultat.. så det kan lade sig gøre (omend det tager sindsygt lang tid hvis det skal gøres ordentligt og uden meget erfaring)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også