Arduino

Hej elektronik-kyndige

Jeg er blevet ret forelsket i en Arduino, men hvilken skal jeg bestille?
Til at starte med er det kun for at lære at programmere den, men senere kunne jeg forestille mig at den skal bruges til styring af fyr, dvs. et par pumper og måske ventiler..

Jeg syntes at der er for mange modeller at vælge imellem

Mvh.
Mikkel

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger en 'standard' Arduino (duemilanove) til at lege med.

Den er nem at gå til, der er masser af tutorials og HW accessories (shields) til den så der er masser af muligheder.

Jeg ville tro at den også kan dække dit behov, ihvertfald til at begynde med, men om du kan bruge den til at styre dit fyr med kan jeg ikke sige - den har sikkert ind og udgange nok, men spørgsmålet er om den er hurtig nok og har nok hukommelse...

I øvrigt så er der lige kommet en Arduino 'klon' baseret på en PIC processor, den er pin kompatibel med en Arduino men med en meget hurtigere processor, så der har du back-up muligheden ;-o

/Hideout

 

Hej
Ja så vidt jeg kan se så er Duemilanove blevet opgraderet til at hedde Uno... Skulle nok have fulgt lidt mere med, men det er jo sommer...

/Hideout

 

Skrevet af Hideout på 16 jul 2011 18:10
Jeg bruger en 'standard' Arduino (duemilanove) til at lege med.

Den er nem at gå til, der er masser af tutorials og HW accessories (shields) til den så der er masser af muligheder.

Jeg ville tro at den også kan dække dit behov, ihvertfald til at begynde med, men om du kan bruge den til at styre dit fyr med kan jeg ikke sige - den har sikkert ind og udgange nok, men spørgsmålet er om den er hurtig nok og har nok hukommelse...

I øvrigt så er der lige kommet en Arduino 'klon' baseret på en PIC processor, den er pin kompatibel med en Arduino men med en meget hurtigere processor, så der har du back-up muligheden ;-o

/Hideout


Nu har jeg godt nok aldrig brugt en arduino men har brugt AVR microcontrollere så rigeligt gange så jeg tør godt love at den er hurtig nok at styre dit fyr :-). Er det ikke en ATMEGA328 der sidder i sådan en? Den har snart regnekraft der er sammenlignelig med en godt nok nu pensioneret rumfærge men stadig mere end rigeligt til et fyr :-) Når du så har leget med den arduino er du sikkert klar til at bygge dit eget board til styring af fyret så du rigtig kan lære at programmere :-)
Yup det er en Mega328

Definer venligst "rigtig kan lære at programmere" Arduino kan fint programmeres med rigtig C kode, og det er vel "den rigtige måde" for HW nær kode?

Det jeg ser som fordelen ved Arduino er at den er så nem at gå til rent HW mæssigt, man skal ikke bruge meget tid på at få noget HW og SW (compiler) til at spille sammen...

 

Annonce
Jamen vi er helt enige i at det er en super måde at komme i gang på.

Om c er hardware nært eller ej kan diskuteres men i hvert fald rigeligt nært til mig.

Det jeg mente med rigtig at lære at programmere skal ikke tages så bogstaveligt men jeg tænkte på at man lærer meget af at skrive sw til hw man selv har strikket sammen
Godt ord igen

I min verden så lærer man mindst lige så meget ved at "dissekere" og optimere kode som andre har lavet, man lærer til gengæld ikke ret meget ved bare at bruge en plugin som andre har lavet - men det er jo op til ens ambitionsniveau

Assemblerprogrammering er vel det man umiddelbart kan kalde HW nært, men det er ikke ret fleksibelt og noget langhåret :-)

 

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.

MortenFris, hold nu op. Du er flere gange afsløret med din reklame for ardustore. Jeg troede egentlig du er banned her.


Bent Andersen skrev den 29-01-2019 22:45:02

MortenFris, hold nu op. Du er flere gange afsløret med din reklame for ardustore. Jeg troede egentlig du er banned her.


 Det virker da ret så relevant, hvis du spørger mig. Måske skulle du passe dig selv, Hr. Internetbetjent? 


Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis