Knust beton til indkørsel

Jeg er i gang med at lave ny indkørsel.

Jeg graver ca en halv meter af og har planlagt ca 20 cm bundsikringsgrus, og ca 20 cm stabilgrus ovenpå.
Men jeg er blevet rådet til at bruge knust beton i stedet.
Ca 30 cm nede er der meget kridt i jorden, så det er vigtigt at det kan transportere vandet væk, eller sørge for at vandet ikke trækker op nede fra
Er der nogen der har erfaring med knust beton? Er det bedre end stabilgruset.

MVH
Dennis


 

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

knust beton er pefekt til indkørsler,,, det det bliver komprimeret korrekt bliver det stenhårdt

når du nu er så bekymret for vandet, så lav et lille dræn, grav dine 50 cm af med en lille smule fald til den ene side og lav drænet i den side

Jeg har knust beton som det eneste underlag for min indkørsel med ral ovenpå. Det har lagt i 8 år nu og er så hård klemt sammen at en minigraver døjer med at komme i det. Det er billigt og skide godt. Bruger det også under mine belægninger istedet for stabilgrus. Knust beton har den fordel at det "låser" sig sammen pga af alle de mange kanter alle "kornene" har hvor at stabilgrus er med natursten med runde overflader....

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Ok. Så tror jeg at jeg smider 20 cm bundsikringsgrus i og 20 cm knust beton. Lyder det fornuftigt?
Kan jeg komprimere 20 cm af gangen, eller bør jeg tage det af to omgange?

 

læg det på af to omgange og sørg for at vande det godt inden du komprimerer
Skal jeg bruge en 200 kg vibrator for at vibrere 10cm?
Hvor meget skal jeg regne med det komprimerer sig. Altså hvor meget ekstra grus skal jeg bestille. 20%?

 

Nej du skal ej.
Du lejer en pladevibrator der er til at håndtere. Måske 50 - 75 kg.
Og så lægger du en 5 - 10 cm materiale ud af gangen.
Og drøner frem og tilbage hen over gruset indtil naboerne begynder at tvivle på din psykíske helbredstilstand.

Man får altid for lidt eller for meget grus. Det er næsten lige slemt at få for meget som for lidt. Selv om det første er at foretrække.
Er det alm grus. drysser du det ud på græsplænen.
Er det knust beton gemmer du et lille lager og tilbyder na- og genboer det overskydende. Er du en dygtig forretningsmand afhenter de selv og betaler i enten klingende mønt eller naturalier derfor!
Den indlejede vibrator udlejes til horribel overpris.
du skal op i en større plade mindst 125 kg, de små kan ikke slå det hårdt nok sammen og så er det ligemeget om du lægger 5 eller 10cm ad gangen´. jeg tæskede mit med en 500kg og der kom stadig kørespor, skal så lige tilføjes at det er en lastbil der holder der. Du bør overveje en form for dræn da knust beton har en tendens til at blive som budding hvis det bliver gemmenvådt,
Ja, men der kommer osse spor på motorvejene. Og der er bundsikring og stabilgrus vel banket sammen med 30 tons vibratonstromler.

I en almindelig privat indkørsel kmmer der aldrig biler over 3500 kg.
Det er bundsikringens og stabilgrusets kvalitet der afgør hvor hårdt det kan bankes sammen.

Og det er klart at med en tungere pladevibrator kan der udlægges tykkere lag ad gangen.

I de gode gamle dage havde man arbejdsmænd der dagen lang gik sammen med brolæggerne og håndstampede tynde gruslag og efterfølgende brosten. Og de kunne uden problemer banke det sammen til max. komprimeringsgrad.
Jeg holder stadig 110% på at du skal op på 200kg pladevibrator. så kan du nemt klappe 5 cm beton sammen.. Og det med at Knust beton ikke kan dræne er noget vrøvl, med mindre der er alt for meget støv i det...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis