Nedsænket stue hvor dyb ???

Hej

Er netop gået i gang med at bygge nyt hus. Stuen er nedsænket 53 cm i forhold til resten af huset... Nu har de sat sokkelsten, og jeg må sige at jeg synes 53 ser ud af meget !!!! 

Kom også til at tænke på det med at gå op og ned flere gange om dagen... At man bliver træt af den "store" forskel... (3 trin) 

Nogen der har erfaringer med niveau forskel i jeres hus? 

Hvis det skal rettes er det NU inden der laves gulv mm. 

Håber på hurtig svar

Henrik

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen med at sænke dele af boligarialet er komplet tåbelig. Hvad skulle formålet være? Hvad er ideen?
Men derimod kan det være en sjov ide at hæve dele af stuen. Derved opnås et overblik over andre arealer. f.eks. gangarealer og udearealer, såfremt vinduerne og udsigten er indrettet derefter.
Lidt på samme måde som en hems, som kan give dynamik i rummet.
Og uanset hævet eller sænket så skal du jo osse op eller ned med rolatorten om 40 år. Og i alle de mellemliggende er det kun børn, inventat, spiseudstyr og småbranderter der skal fragtes op og ned.
Hmmmmm

stuen er nedsænket pga. grunden skråner... Så ville arkitekten udnytte dette, syndes da selv dette lyd godt.
Men kan godt se jeres argument nu... dog er jeg midt 20 så rollator skulle der gerne gå mange år til..
Jeg syntes om ideen, det giver et spændende forløb i huset, med niveau forskellene.
Stop nu......

Jeg har en nedsænket stue med 3 trin og en åbning på ca. 1,8 meter op til resten af huset. -  0,54m, 3 trin a 18 cm. - også gjort fordi grunden skråner. En tilbygning på 38 m2 jeg lavede for 20 år siden.

Vi er super glade for det - stuen er i niveau med terrassen med en dør ud.

Og formålet er et par stykker, hvoaf den ene er den med terrassen - den anden er " huleeffekten " - altså hygge

Og værditab ? - nej ! da jeg for få år siden omlagde lån sagde ejendomsmægleren der vurderede huset at det var et spændende tiltag som forøgede husets værdi.

Jeg synes absolut din arkitekt har ret - lad det være

Når først det er færdigt og trapperne er der ser det ikke nær så dybt ud.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Da jeg for godt et par år siden, som lyn fra en klar himmel, blev ramt af en invaliderende lidelse og måtte tilbringe flere måneder på krykker og undertiden i rullestol, var jeg endog meget tilfreds med, at jeg ikke havde lavet niveauforskelle i vores hus, ud over 1.salen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Med al respekt Eisoe. Njet.

Du kunne lige så godt have valgt ens niveau med resten af huset. Dertil en hævet terrasse og trappe ned i haven.
Og jeg ser nu ikke megen huleeffekt på dit billede. Men det kan jo "hulemig" osse være mit eget problem. Hvis du er fornøjet så er løsningen jo den rigtige.

Og lige det med mobiliteten. Jeg har ét trin mellem stue og resten af huset. Og i forb, med et 3 mdrs. ophold i en kørestol var det heldigvis muligt at lave en tilpas rampe. Men med en højdeforskel på en ½ meter skal der en ganske lang rampe til.

Jeg kunne måske foreslå ovenstående spørger at lave forsænkningen. Og så overveje hvordan der evt. sidenhen kunne etableres en let etageadskillelse i niveau med øvrige gulv.
Og det giver jo muligheder for at lave en hule til børnene under gulvet, og efterfølgende en ølkælder, spankingrum eller i hvad retning nu fritidsinteresserne går. :o)
Enig - ingen huleeffekt på det billede - det er svært at fotografere

Vedhæfter lige et mere - taget oppefra og ned i stuen - det giver lidt mere.

Der er skråt loft - ca. 2,70 op mod resten af huset og 2,30 nederst.

Og det med ølkælderen skal da overvejes - hvis vi bor her så længe at det bliver nødvendigt at udjævne planerne


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvad så den dag, man kommer i dårligt selskab og bliver svimmel/utilpas?

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis