Montering af vinduer ifm. væg af træbeklædning (2 på 1)

Hej herinde

Jeg er stødt på en lille udfordring ifm. bygning af mit nye udhus. Jeg har købt nogle almindelige termovinduer og en dør, som skal monteres. Væggens opbygningen er indefra; plade/gips, vindpap, 100 mm isolering (mellem reglar lodret), 50 mm isolering (mellem lægter vandret), vindpap og yderst en yderbeklædning af brædder 2 på 1.

Jeg har set flere steder ved træbeklædning, at der monteres en "ramme" omkring vinduerne, som består af plade eller brædder, og som jeg formoder lukker hullet ind til isolering/trækonstruktionen af, inden vinduerne monteres. Hvad hedder en sådan "ramme"?

Er der nogle der har erfaring med en sådan konstruktion og hvordan skal den opbygges? Går den fra ydervæg til indervæg eller kun fra ydervæg til vindue? Hvad med vindpap - hvordan afsluttes det? Hvad skal man være opmærksom på for ikke at få fugtproblemer? - fx har jeg luret af plade/brættet ovenfor vinduet skal gå helt ud i siderne således at de lodrettes plader/brædders endetræ er beskyttet, men hvordan undgår man at der kommer vand ind fx ovenfor pladen/brættet ovenfor vinduet, når nu der er en vandret flade?   

Normalt ved montering af vinduer fastholder man et mellemrum på ca. 15 mm omkring vinduet og væghullet, således at tingene kan arbejde. Mellemrummet fuges afslutningsvis. Hvad skal der være af mellemrum mellem vindue og "rammen", og mellem "rammen" og reglarne i trækonstruktionen?  

Glæder mig til at høre fra nogle der har ideer/erfaring med dette...
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tager den lige step by step.

Der er jo mange måder at gøre det på, her er en af dem.

Først skæres hullet gennem din træbeklædning og gennem væggen.

Herefter monteres der regler/spærtræ hele vejen rundt om vinduet, i samme dimensioner som din væg er bygget af, først monteres en i top og bund som monteres som løsholt mellem dine 2 lodrette stolper på begge sider af vinduet / døren, og herefter monteres så en i hver side, så du har noget at fastgøre dit vindue i, lav hullet så du har ca. 15 mm luft i siderne og toppen, og ca. 3cm i bunden.

Mellem disse regler/spærtræ og din gips indvendigt, monteres forskalling som eksisterende hele vejen rundt, og gipsen fastskrues til denne forskalling, samme klares udvendigt mellem din vindpap og beklædningen i siderne og bunde, som herefter fastgøres til klemlisten.

I toppen laves det samme, men her monteres en vandnæse i form af zink/alu mellem din beklædning og klemlisten, inden denne fastgøres, hust at trække den så langt ud at den kommer til at dække din liste over vinduet, som kommer senere...

Når alt dette er klaret, er det tid til at montere dine vindue eller døre.

Disse monteres så de lægger mindst så langt inde at de står bagved inderste beklædningsbræt, der indlægges en vandnæse i zink/alu kant i bunden af vinduet, denne skal have et fald på ca. 1 cm udaf, så vandet ledes væk fra vinduet, herefter stoppes vinduet godt med isolering i toppen og i begge sider, og i bunden så langs inde af der er plads til bagstop, og en fuge som ligger bagved vandnæsen under vinduet, og i siderne fuges så den ligger et par mm inden fra forkant vindue.

Udvendigt kan du så montere en kantbræt som lukker af ind til træbeklædningen, denne vil så dække udover kanterne på dine vindue, udover i bunden hvor vandnæsen vil lede vandet fra vinduet udover beklædningen.

Indvendigt afslutning kommer jo an på hvordan det vil lave det, med lysninger i plader træ, eller lysninger i gips som spartles efterfølgende, er klart den pæneste løsning, efter min vurdering når du har gipsvæg indvendigt.

Men uanset hvilken løsning der vælges, så husk  at gøre det tæt med damspærre, tape og fuge.

Vælges der gipslysningen, og der ikke er notet til lysning i partierne, kan du bruge en stålkant som sættes på partierne, disse monteres gipsen så i, som fastskrues og efterfølgende spartles.

Du spørger bare hvis du er i tvivl om noget....

God arbejdslyst...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også